IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пътеводител на бизнеса в търсене на финансова подкрепа от държавата

Малки и средни фирми ще получават финансова помощ по няколко COVID-19 процедури

15:35 | 02.11.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Едно предприятие може да получи финансова помощ по няколко COVID-19 процедури. Това е възможно, ако изпълни редица условия. Всяка процедура е насочена към определена категория фирми и определени икономически сектори, за да се избягне припокриване между отделните програми. За да се прецени дали дадена процедура е подходяща за дадено предприятие, трябва да се направят проверки какъв е размерът му и към коя категория принадлежи. Това съветват консултантите на PwC бизнеса, който иска да се възползва от възможностите за безвъзмездно финансиране.

Проверка на категорията на фирмата

Всяка процедура е насочена към определена категория предприятия - микро, малко или средно. От категорията на предприятието често зависи и размерът на финансова помощ, която може да се получи. От PwC напомнят, че големите фирми са недопустими кандидати по COVID-19 процедурите.

За да бъде едно предприятие микро, в продължение на две последователни финансови години то трябва да има персонал по-малък от 10 души и годишен оборот, който не превишава 3,9 млн. лева или активи на същата стойност.

Като малка се категоризира фирма с персонал по-малък от 50 души, чийто годишен оборот в продължение на две последователни финансови години не превишава 19,5 млн. лева.

Едно предприятие е средно, когато в продължение на две последователни финансови години има персонал под 250 души и годишен оборот под 97,5 млн. лева. Стойността на активите му не трябва да превишава 84 млн. лева.

От PwC напомнят, че при определяне на категорията на едно предприятие трябва да се вземат предвид и отношенията на свързаност с други фирми и физически лица. В този случай при изчисляване на персонала и оборота е необходимо да се отчетат аналогичните данни за свързаност на физическото лице или предприятието партньор според Закона за малките и средните предприятия.

При кандидатстване компаниите са длъжни да декларират своята категория, като попълнят и представят към проектните си предложения Декларация за обстоятелствата.

Консултантите дават пример, скоред който ако кандидатът (погледнат самостоятелно) покрива критериите за малко предприятие, но след прибавяне на данните на свързаните с него предприятия или физически лица, както и фирмите партньори праговете са надвишени, то тогава категорията му се изменя, заедно с допустимия размер на финансовата помощ по съответната процедура.

Кандидати от определени икономически сектори

Преди да кандидатства по процедурата за безвъзмездна финансова помощ, фирмата трябва да разбере дали попада в съответния икономически сектор.

Всяка една от грантовите програми е с определена насоченост – могат да кандидатстват предприятия от определен сектор от икономиката. Тези ограничения са направени, за да не се припокриват помощите по различните програми (например по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ и Програмата за развитие на селските райони). За целта още преди да започне подготовката на проекта, всяка фирма трябва да се увери, че кодът на икономическата й дейност (КИД-2008) е допустим в рамките на конкретната процедура.

Така например по процедура „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 хил. лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ могат да получат финансиране предприятия, които имат дейност в следните сектори от КИД-2008: B, C, D, E, F, G, H, I, J, L, M, N, P, Q, R, S.

Що се отнася до процедура „Адаптиране на дейността на МСП в контекста на COVID-19“, финансова подкрепа могат да получат предприятия с дейност в секторите промишленост (сектори B, C, D и Е), търговия (сектор G), услуги (сектори F, H, I, J, L, M, N, P, Q, R и S).

По отношение на процедура BG16RFOP002-2.091 „Подкрепа за МСП, извършващи автобусни превози, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, кандидатите трябва да развиват своята основна икономическа дейност в един от секторите: 49.31 Пътнически градски и крайградски транспорт; 49.39 Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде.

От PwC напомнят, че фирмите могат да кандидатстват за подкрепа само за основната си икономическа дейност. Когато обаче упражняват едновременно дейност в допустими и недопустими сектори, безвъзмездната помощ се предоставя само за дейностите, реализирани в рамките на допустимите сектори.

Размер на безвъзмездната помощ

Фирмите трябва да проверят какви са праговете и таваните на безвъзмездната помощ, която могат да получат. Ако предприятието кандидатства по повече от една COVID-19 процедури, трябва да се следят праговете на финансовата помощ, която едно предприятие може да получи, съветват консултантите.

Например: По процедурата „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 хил. лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ фирми, които вече са получили финансиране, могат да кандидатстват и да бъдат одобрени, стига общото финансиране от предходни и настояща процедура да не надвишава 50 хил. лева.

От PwC отбелязват, че от значение са и праговете за помощта „de minimis“ (в случай, че е приложимо за съответната процедура). Това означава, че максималният размер на финансирането, заедно с другите получени минимални помощи, различни от COVID-19 подкрепата, не може да надхвърля 200 хил. евро за период от три бюджетни години. Всяко предприятие може да направи справка за получените от него минимални помощи на следния линк: https://minimis.minfin.bg/

Оценка на кандидатите

От процедурата зависи как ще се оценяват проектните предложения – по ред на постъпване или на конкурентен принцип.

Обикновено кандидатите се оценяват на база административни (дали всички изискуеми документи са подадени, дали при заявяването е спазен допустимият праг на безвъзмездна финансова помощ и др.) и технически критерии (финансови показатели, пряка връзка между COVID-19 пандемията и помощта, за която се кандидатства).

От PwC посочват като такъв пример ситуацията при процедурите BG16RFOP002-2.088 „Адаптиране на дейността на МСП в контекста на COVID-19“ и BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 хил. лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, в рамките на които кандидатите се оценяват въз основа на получените точки за всеки един технически критерий.

При процедура BG16RFOP002-2.091 „Подкрепа за МСП, извършващи автобусни превози, за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ техническите показатели отсъстват  - кандидатите се оценяват единствено въз основа на административно съответствие с условията на процедурата. В този случай проектите ще се оценяват по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата.

Как се отчитат разходите по одобрен проект

След приключването на изпълнението на дейностите по договора за безвъзмездна финансова помощ, предприятието бенефициент трябва да изготви и представи на Управляващия орган финален технически и финансов отчет, който съдържа информация за цялостното изпълнение на проекта и постигнатите резултати.

Финансовият отчет трябва да бъде подкрепен със съответните разходо-оправдателни документи (фактури, банкови извлечения и др.), които удостоверяват извършените разходи, а в случай на „опростено“ отчитане – единствено опис на разходите за отчетния период.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:27 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още