COVID-19 припомни на обществото как миенето на ръце е жизненоважно, а на компаниите даде ценни уроци за управлението на основни бизнес елементи. Два урока, свързани с структурата на приходите и разходите за дейността, се усетиха болезнено от немалко бизнеси.
Структура на разходите
Бизнесът познава и прилага така наречения „ефект на лоста“ (leverage). Най-широко използван е „financial leverage“, но практиката познават и друг – „operating leverage“. Ако основа при първия е структурата на финансиране (финансовата задлъжнялост), то при втория централна е структурата на разходите за дейността.
Изборът на бизнес модел определя как компанията ще управлява оперативните разходи - дали фиксираните ще преобладават, или ще бъдат „обърнати“ в променливи. При преобладаващи фиксирани разходи бизнесът е с висок operating leverage – тоест висок риск. Риск в бизнеса значи и възможност, и заплаха. Когато бизнесът се развива добре и приходите нарастват, високите фиксирани разходи са плюс. Когато, обаче, приходите паднат, високият operating leverage се обръща срещу бизнеса. Така компании, които в окото на пандемията се оказват с висок operating leverage и не успяват да се реорганизират спрямо „новата реалност“, е вероятно да бъдат от губещите.
Структура на приходите
Доброто управлението на риска, свързан със структурата на приходите, предполага компанията осъзнато и целенасочено да управлява своята зависимост от клиенти, сегменти или сектори на икономиката.
Допускането, че в променени пазарни условия компанията ще продължи да оперира със същите предложения за стойност, адресирайки същите клиенти, обикновено означава, че компанията не разпознава сигналите на промяна. В настоящата обстановка, за повечето бизнеси потреблението се е свило (значимо), но не е изчезнало. В тези условия марките, които предложат алтернативни начини за покупка/консумация, или се ориентират към нови клиентски сегменти, ще успеят да задържат (дори увеличат) приходите си.
Кризата от 2008-2009 г. дисциплинира бизнеса по отношение на финансовата задлъжнялост. Настоящата ситуация пък учи, че единственото, което не се променя, е нуждата от промяна.
Статията предостави The Business Institute. Съдържанието е базирано на авторските обучителните програми за повишаване на финансовата грамотност на организацията.