IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Почти 190 млн. лв. са просрочията на общините за 2019 г.

16 общини са били с финансови затруднения, а просрочията им възлизат общо на над 65 млн. лв.

13:09 | 02.04.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Просрочените задължения на общините в България  към 31 декември 2019 г. са в размер на 188,1 млн. лв., което е с 57,1 млн. лв. повече спрямо края на края на 2018 година. Това става ясно от доклад на финансовото министерство. Според данните просрочените задължения по бюджетите на общините са формирани от 144 общини (54,3% от общия брой общини). Над 45%, или 121 общини от всички, завършват четвъртото тримесечие на 2019 г. без просрочени задължения в бюджета.

Намаление на просрочените задължения отчитат 25% (66 общини), като общият размер на намалението на просрочията спрямо края на 2018 г. е за 10,9 млн. лв. За същия период 32% от общините (85 общини) увеличават просрочените си задължения в рамките на една година общо с 60,5 млн. лв.

В делегираните от държавата дейности просрочените задължения са в размер на 3,6 млн. лв. или 2,1% от размера на просрочените задължения в бюджета.

Общинският дълг и общинските гаранции към края на миналата година е в размер на 1,44 млрд. лв. в т.ч. 663,1 млн. лв. вътрешен (45,8%) и 785,4 млн. лв. (54,2%) външен дълг. Голяма част от общинския дълг и общинските гаранции 1,172 млрд. лв. (81%), е предназначена за финансиране на инвестиционни проекти. Дългът на Столична община формира 50,2% от общия размер на дълга. Спрямо края на 2018 г., размерът на общинския дълг и общинските гаранции се увеличава с 52,4 млн. лв., което се дължи на увеличение на размера на вътрешния дълг с 39 млн. лв. и увеличение на размера на външния дълг с 13,4 млн. лв., става ясно от доклада. 

mf1 mf1

В него се посочва още, че в края на 2019 г. общините отчитат слабо подобрение в инвестиционната си активност. При едва 25 общини делът на капиталовите разходи в общите разходи превишава 30 %. Относително слабата инвестиционна активност продължава да е една от причините за формиране на преходни остатъци по бюджетите на общините, като те запазват правото си на разход и през следващите години, в съответствие с инвестиционната програма на съответната община.

16 общини са били с финансови затруднения през 2019 г., като броят им се запазва и през 2020 г. Става дума за Струмяни, Созопол, Белоградчик, Брегово, Димово, Кърджали, Кочериново, Септември, Неделино, Чепеларе, Стамболово, Аврен, Добрич, Сапарева баня, Велинград и Минерални бани. Просрочията им са общо за 65,9 млн. лв. Задълженията за разходи са 85,5 млн. лв., а поетите ангажименти - 139,9 млн. лв. При много от тях тези показатели надвишават допустимите законови норми, пише в доклада на МФ.

mf2 mf2

На основание на чл. 90, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. като общини с финансови затруднения се определят и общините Борино и Чирпан, тъй като наличните към края на 2019 г. задължения към доставчици в отчетна група сметки за средства от Европейския съюз, по данни от сборните годишни оборотни ведомости на съответните общини, надвишават 50 на сто от отчетените към края на годината разходи по бюджета на общината, независимо дали са налице условията по чл. 130а, ал. 1 от Закона за публичните финанси.

Тези две общини през 2020 г. следва да прилагат разпоредбите на глава осма „а“ от ЗПФ.
Към края на 2019 г. 10 общини завършват годината с бюджетен дефицит – Сандански, Поморие, Царево, Арвен, Бобошево, Раковски, Главиница, Ботевград, Попово и Хитрино. За сравнение през 2018 г. общините с отрицателно бюджетно салдо по бюджета на общината за последните три години са били само 4 – Созопол, Бобошево, Никопол и Асеновград.

Най-голямо намаление в размера на задълженията си отчитат Столична община, Сливен, Тунджа, Перник и Девин. Общините Смолян, Септември, Сливен, Хасково и Видин пък са с най-голямо намаление на поетите ангажименти за разходи. От областите, в които е приложен план за финансово оздравяване, резултат има само в Мизия, където дълговете се погасяват, показват данните на МФ.

Средният дял на приходите в общите постъпления за страната намалява до 34,92%, спрямо 36,65% в края на 2018 г. Към края на 2019 г., както и през 2018 г., общо 38 общини отчитат дял на приходите от общите постъпления, по-висок от средния за страната. Средният за страната дял на покритие на разходите за местни дейности с приходи се понижава до 78,02%, спрямо 82,38% през 2018 г., като 64 общини постигат резултат над средното за страната (при 57 в края на 2017 г.).  

mf3 mf3

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още