Средният размер на заявленията за потребителски кредити за първи път надвиши 7 хиляди лева, показва проучване на БНП Париба Лични Финанси България, направено в периода юни-ноември. Сумата е 7,160 хил. лева, което е ръст от 8% в сравнение с периода ноември 2018 г. - май 2019 г., съобщиха от кредитната институция. Този факт е доказателство, че българите продължават да са уверени по отношение на личните си финанси и желаят да повишат стандарта си на живот с помощта на потребителски заеми.
Кредитите с най-висока средна сума са за обединяване на задължения достига 9,524 хил. лева, което е ръст от 9,8% в сравнение с шест месеца месеца по-рано. Това е ясен знак, че финансовата култура на българите се повишава и те управляват разумно семейния си бюджет, констатират от БНП Париба Лични Финанси, която е клон на френската банка БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А.
От проучването се откроява нова тенденция, че подобно на много европейци в по-богатите държави, българите на възраст над 50 години кандидатстват за заеми за ремонт на дома, покупка на нов автомобил или ваканции. Обяснението е, че стандартът на живот в нашата страна се повишава и се доближава до европейското разбиране за средна класа.
Изводът от тези три тенденции е, че българите имат положителна нагласа за бъдещето си. Повишеният апетит за по-големи потребителски кредити също е знак, че хората не очакват сериозна икономическа криза и затова са готови да харчат повече. Това са някои от основните новини от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“. Той се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит, получени от БНП Париба Лични Финанси.
Обзорът може да се счита за показателен за развитието на пазара в България, тъй като проучването на кредитната институция се базира на информация сред клиентите ѝ, ползвали потребителски заеми за финансиране на различни проекти – от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.
Ремонтите на дома са с приоритет
Почти 80% от заявленията са за ремонт на дома, обединяване на задължения и покупка на употребявана кола.
Най-често българите кандидатстват за потребителски кредити за ремонт на дома. Делът на тези заеми е 35,6%, което е ръст от 8% в сравнение с периода ноември 2018 г. – май 2019 г. Търсенето на този финансов продукт е повлияно и от летния сезон, когато хората традиционно правят ремонти.
На втора позиция са кредитите за обединяване на задължения с 28,8% от заявленията.
След тях се нареждат заемите за покупка на употребяван автомобил с 13,6% от молбите. Делът на тези заеми също отчита лек ръст през лятото.
Сред топ 10 на целите за теглене на кредит са пари в брой, покупка на мебели, лечение, автомобилни ремонти, семейни тържества и образование.
Топ 10 на проектите, финансирани с потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси (като процент от всички молби, получени в периода юни-ноември 2019 г.)
Консолидиране на задълженията
В периода май-ноември най-високата средна сума на заявленията за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични Финанси беше за обединяване на задължения – 9524 лева. Това е ръст от 9,8% в сравнение с предходното полугодие. Ръстът на средната сума на тези заеми доказва, че финансовата култура на хората се повишава и те познават, и са готови да ползват финансови решения, които им пестят време и пари.
преди 4 години Истината си написал. Аз съм си купил акции на Hydro One и Enel защото за мен са актив и носят сносен дивидент. А за т-ъп-ац-ите като теб това е пасив защото трябва да ги убеждавам, че на хорицата им трябват ток за ежедневните нужди. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Усещам, че съм написал Истината!Нищо не струва нищо в очите на Индивида, ако то не е Ценно за него!Можеш ли да ми продадеш нещо, ако аз не го искам, защото не го намирам за Ценно, за Необходимо за мен самия, т.е. ако то в моите очи - "не си струва"? Ами не можеш! Т.е. тази вещ , отнесена към Мен, за теб НЕ е "Актив"! Спрямо друг би могла за теб да се превърне в актив, но спрямо мен - тя не е "актив" за теб. А ако такива като мен са болшинство , то "актив" ли би била за теб тази Вещ или повече клони към "пасив"!Ключът е Хората ... колкото и да не ви си иска да бъде така! Хората са Актива ... и нищо друго! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Според Пътеводитела на галактическия стопаджия, средностатистическия жител на Галактиката има 2,4 крака и притежава хиена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Голяма тъпотия си написал усещаш ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ха ха ... добро ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Една (не)съществена вметка: "Актива" за да ти носи приход, той ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да е Ценен в очите на Тълпата, което води до ръст на Цената му и до ръст на "доверието" в него! Т.е. "Актива" е актив, в голяма степен Условно, т.е. той НЕ е безусловен актив, и за да бъде такъв, трябва НЕПРЕСТАННО да поддържаш Вярата на Тълпата в неговата Ценност!Т.е. дефакто, актив не е конкретната Вещ ... а актив е Вярата на Тълпата, т.е. на Хората! Без Хората - Нищо НЕ струва Нищо ... каквото и да си мислят някои! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години бълбук бълбук отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години искаш да кажеш , че банките живеят по-добре ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години КАКВО КУПУВАТ БОГАТИТЕ И БЕДНИТЕ С ПАРИТЕ СИЗнаете ли, че има много специфични разлики в това което купуват бедните, средната класа и богатите? Толкова е просто и все пак толкова различно, че направо ме смая, когато най-накрая го разбрах. Ще Ви кажа за какво точно говоря и ще можете да прецените самите себе си.Защо богатите продължават да забогатяват, бедните да обедняват, а средната класа да има проблеми?За да разберете това, ще дам определение на някой бизнес термини!ПРИХОД парите, които печелиш.РАЗХОД парите, които харчиш.АКТИВ Нещо, което ти плаща. Ако сте счетоводител или финансист, май Ви обърках представите, защото установената дефиниция на АКТИВ са неща, които притежаваш. Повече за това след малко.ПАСИВ нещата, които ти струват нещо.На къщата обикновено се гледа като на АКТИВ, но би могла да бъде и ПАСИВ? Да! Според определението, което използвах преди малко, всяко нещо, което Ви струва пари, е пасив, не Актив. Но за да отговоря на любопитството Ви: ДА, една къща може да бъде считана за актив. Кога тя е Актив? Когато Ви плаща ПАРИ! Ако купите къща, дадете я под наем и тя Ви носи положителен приход всеки месец, тогава може да я считаме за Актив.Сега да погледнем какво купува бедният в деня на заплата? Това са евтини неща които хората купуват и от които не се нуждаят, за да оцелеят. Отивате в нечии дом и не може да видите на нито един плот или повърхност на маса в цялата къща, където да няма нещо. Не можете да намерите и едно празно местенце, на която и да е стена, заради всичките неща, които висят там. Откъде ли взимат всичко това? Купуват го от магазините за 1 лев, от промоции, разпродажби. Къщата и колата са пълни и претъпкани с неща. Вземат си парите в деня на заплатата и веднага ги изхарчват за неща. Бедните никога не се образоват по отношение на Активите и Пасивите. Оправдават закупуването на всички тези неща, с това, че струват толкова малко! ДА, много е евтино, изгодно, не особено скъпо, но е всичко, което те ще притежават занапред! Проблемът е, че техните доходи никога не произвеждат, нито създават допълнителни доходи! Познавам тази група много добре, защото бях в нея. По този начин отраснах! В никакъв случай не отхвърлям или подценявам тази група от хора или която и да е друга група. Просто виждам там големи финансови затруднения, а не би трябвало да е така! Забогатяването не е мистерия, а формула! Единствената причина някои да не забогатяват е, защото не знаят или не прилагат формулата.Нека продължим със средната класа. Представителите на средната класа са хората, погрешно приемани от обществото за богати. НЕ СА! Да, обикновено печелят солидни приходи, но купуваното от тях в деня на заплата ги държи затворници на Средната класа. Купуваното от тях са пасиви. Помните дефиницията за пасив нали? Нещата, които Ви струват пари! Купуването на пасиви разпределя парите в графата на разходите. Пасивите са притежания като коли, къщи, лодки, кредитни карти Нека обясня как става това! В деня на заплата представителите на Средната класа получават хубава голяма заплата. Да кажем 5000 лева месечно! Тогава те ги разделят на половина и с едната плащат месечните си разходи, а с другите правят вноска за нова кола. Колата струва 30000 лева и след уреждането на застраховката и поддръжката, този пасив ще им струва нови 1100 лева всеки месец! Минават няколко месеца и те искат вила, по голяма къща, скъп часовник на кредит, почивка в чужбина на кредит, и преди да се усетят техните разходи започват да надхвърлят приходите им. На практика те харчат сума равна или по-голяма от заплатата им, което означава, че трябва да ходят на работа за да изкарват определена сума всеки месец за да покриват задълженията си. Друга важна особеност и при бедните и при средната класа, е, че обикновено приходите им зависят от собствените им усилия, т.е. те са се научили да разменят знанията и опита си срещу заплащане. Ето един пример: Един адвокат знае законите и хората му плащат за всеки час консултация. Проблемът е, че ако адвоката не споделя тези знания с клиента си той няма да получи никакви пари. Нервите вероятно са му опънати до краен предел, и ако го поканите на обяд, той много рядко ще може да дойде заради времето и заплащането, което ще загуби. На повърхността живота им изглежда щастлив, но всъщност е препускане! Това е Средната класа. А сега да погледнем какво купуват богатите. При възможност богатите купуват АКТИВИ. Да припомним АКТИВ нещо, което носи приход. Ако искате да забогатеете, купувайте активи, които след това ще Ви носят приходи. Кръговратът на парите изглежда така:Купувайте активи, които носят приходи, с които купете още активи, които донасят нови приходи, с които купете още активи, които ще носят още повече приходи. Богатите влагат парите си в неща, които им носят приходи. Ето някой примери за активи, които носят приходи:Очевидно това са инвестициите, акции, облигации, недвижима собственост. Образованието също е актив. Ако научите нещо, което Ви носи приходи и наистина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Добре е, че расте размерът на потребителските заеми. Така хората повишават стандарта си на живот с помощта на банките и живеят по-добре. отговор Сигнализирай за неуместен коментар