По време на дискусията Любимир Дацов, члн на Фискалния съвет, похвали ИПИ за наблягането на ефективността в алтернативния бюджет. Той отсъди, че бюджетът трябва да се оценява според целите на правителството. И напомни, че темата за неравенството беше препотвърдена от управляващия директор на МВФ Кристалина Георгиева след Кристин Лагард, в която се набляга на конкурентоспособността на икономиките. Той информира за обсъжданата промяна на Маастрихстките критерии, които засягат вдигане на тавана на дълга.
Дацов предупреди, че трябва страната ни да направи цялостно преструктуриране на бюджетните разходи в сфери като образование и здравеопазване, където да има резултат от извършваните реформи.
Бедността в общините
Любомир Дацов е скептичен, че 2% от данък общ доход, който ще се връща на общините, ще даде резултат заради тяхната бедност.
Старши икономистът от Институт „Отворено общество“ Георги Ангелов прогнозира, че в общините има голям ресурс при събираемостта на данъци и надеждни приходи, които могат да стигнат до 70%, но в някои общини са едва 25%. Той пресметна, че така ще се съберат около 700 млн. лева. Експертът препоръча задълбочен анализ за събираемостта в общините и законодателни промени за данъчните оценки.
Изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) Светла Георгиева заяви, че много малко от предложенията им са приети в проектобюджета. Тя посочи три приоритета, от които зависи нормалното функциониране на общините – ръст на средствата за обществена издръжка на пътната инфраструктура, пари за обезпечаване на социалните услуги и финансиране на обществения транспорт.
„За втора поредна година извън фокуса на правителството останаха социалните услуги на общините, като ние можем да управляваме едва 12% от трансферите“, даде пример тя. Георгиева е категорична, че при тази демография цели територии от страната остават без транспорт и лишават хората от достъп до здравеопазване.
По думите ѝ десет години остава отворена темата как се изчислява справедливо изравнителната субсидия за общините, които предоставят социални услуги на жителите си. От НСОРБ предлагат да има минимален пакет за публични услуги за всеки гражданин на общините, който да се финансира от изравнителната субсидия.
Светла Георгиева е на мнение, че събираемостта в общините може да се повиши до 72% и отчете, че данъчните приходи заемат все по-малък дял в сравнение с неданъчните. Тя съобщи, че ще има актуализация на данъчните оценки на имотите и има уверението на Министерството на финансите, че ще го направи.
Фокус върху общинските трансфери
В Алтернативният бюджет на ИПИ се залагат реални мерки за финансова децентрализация, като преотстъпва 1/5 от приходите от подоходното облагане на общините. В анализа на икономистите се посочва, че това са 876 млн. лева, които биха постъпили в общинските бюджети от облагането на доходите на българските граждани.
В допълнение към това са направени някои промени в изравнителната субсидия и субсидията за капиталови разходи, като последните са насочени към малките общини за сметка на големите областни центрове. Така общините ще имат повече собствен ресурс, а държавните трансфери ще могат да бъдат насочени към по-малките и бедни общини и да постигнат по-сериозен кохезионен ефект.
През 2020 г. държавата предвижда да предостави трансфери на общините в размер на 4,2 млрд. лв., като от тях 3,7 млрд. лв. са за делегирани от държавата дейности, 200 млн. лв. субсидия за капиталови разходи и 350 млн. лв. трансфери за местни дейности.