Има ли пропуски
В мотивите към ЗИД не са посочени броят на установените случаи, размерът на пропуснатите приходи от ДДС в бюджета, както и влиянието на мярката върху бъдещите постъпления от ДДС. Следва да се отчита и фактът, че след регистрация по ЗДДС, за горепосочените предприятия възниква правото на данъчен кредит. В допълнение, разпоредбата създава допълнителна административна тежест, най-вече за микро- и малките предприятия. В тази връзка и с цел намаляване на нарастващата административна, финансова и данъчна тежест върху МСП, следва да бъде изготвен задълбочен анализ и оценено въздействието от евентуално увеличаване на прага за регистрация по ДДС, призовават работодателите.
Предприемачите обаче подкрепят промяната, която се отнася до електронните магазини и премахването на задължението да се издава касова бележка, когато плащането е направено по банков път (в случаите на неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта).
По време на обсъждането председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова обясни, че описаните по-горе текстове вероятно ще бъдат прецизирани, тъй като в обхвата на новата разпоредба попадат и малки фирми, които не биха могли да спазят изискванията.
"В същото време трябва да бъде ясно, че актовете на НАП в съда падат именно защото в националното законодателство липсват точни дефиниции за лица, действащи съгласувано“, каза тя и даде пример, че в момента има една голяма верига сладкарници, която реализира огромни обороти, но не е регистрирана по ДДС.
От финансовото министерство добавиха, че има много фирми, които спекулират и когато оборотът им достигне до 50 хил. лева регистрират ново дружество с цел да не облагат с допълнителни данъци печалбата си.
На първо четене бяха подкрепени и текстовете за промени в ЗКПО, с които се въвеждат препоръките на ОИСР във връзка с предотвратяване на свиването на данъчната основа и прехвърлянето на печалби (BEPS), и ограничаващи възможностите за агресивно данъчно планиране и избягване от облагане.
По Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) се правят промени за намаляване на административната тежест и улесняване при ползване на данъчните облекчения за лица с намалена работоспособност, за деца с увреждания и за лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране, както и предложените промени за уеднаквяване на дефинициите за „ликвидационен дял“ и „данъчен кредит“ с определенията в ЗКПО, които бизнесът подкрепя.
Относно Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) БСК предлага отново юридическите лица и сгради в режим на етажна собственост да бъдат освободени от такса битови отпадъци за втория компонент на услугата (третиране на битовите отпадъци) в случаите на сключени договори за обслужване с оторизирани оператори, вкл. и за случаите, когато последните са превъзложили дейности по третиране на оператори на инсталации и съоръжения с издадени разрешителни по ЗУО.
Според бизнеса с освобождаване от такса битови отпадъци за услугите по събиране, транспортиране, оползотворяване, обезвреждане или други методи за третиране, или предаване за последващо третиране на битови отпадъци на юридически и физически лица и сгради в режим на етажна собственост, които имат сключени договори с оторизирани оператори, ще се въведе изцяло европейският принцип „замърсителят плаща“ и ще се улесни функционирането на т. нар. кръгова икономика. Дължимите плащания ще бъдат пряко обвързани с икономически присъщите разходи за извършване на съответните услуги за реалните количества, генерирани, събрани и третирани битови отпадъци.