За първи път от 2015 г. кредитът за обединяване на задължения настига този за ремонт, който беше безспорният №1 през последните четири години. В периода ноември 2018 г. –май 2019 г. заявленията за тези заеми са и с най-висока средна сума – 8671 лева. Това показва новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, подготвено от компанията БНП Париба Лични Финанси, която е клон на френската банка БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А.
От дружеството коментират, че хората управляват по-умело личните си финанси като консолидират кредите си към различни финансови институции и така плащат само една вноска, което им пести време и пари. В БНП Париба Лични Финанси отчитат, че интересът към заемите за обединение на задълженията расте постоянно и делът им достигна 31% от молбите, докато кредитът за ремонт на дома, е с дял от около 31,5%.
Наблюденията на компанията показват, че интересът към кредитите за обединяване на задължения доказва, че финансовата грамотност на хората се повишава и, че те са готови да използват иновативни финансови решения, които им пестят време и пари.
Така например, ако клиентът има потребителски кредити и е купил 2-3 стоки на изплащане, ще трябва да плаща три вноски към три финансови институции на различни дати и за всяка от тях се дължи такса. Освен това, тези три кредита са сключени при различни условия, което затруднява управлението на личния бюджет.
Топ 10 на проектите, финансирани с потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси (като процент от всички молби, получени в периода ноември 2018 г.-май 2019 г.)
Сред топ 10 на проектите са и пари в брой, лечение, ремонт на автомобил, семейни тържества и образование. БНП Париба Лични Финанси отпуска до 80 хил. лева за такива цели, а периодът на изплащане е до 96 месеца.
Новото издание на обзора показва също, че през последните шест месеца средната сума на заявленията за потребителски кредит се повиши с 16%.
С обединяването на задължения хората могат да покрият всички свои предишни заеми със само един кредит към една финансова институция. Обикновено, това става и при по-добри условия в сравнение с периода, когато кредитите са били договорени. Друго предимство е, че клиентът плаща само една вноска, което означава и само една такса за превод.
Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че за заеми за обединяване на задължения кандидатстват и хора, които безпроблемно обслужват кредитите си.
75% от заявленията са за ремонт, обединяване на задължения и покупка на кола
Българите най-често кандидатстват за потребителски кредити за ремонт на дома, обединяване на задължения и покупка на употребяван автомобил. Тези проекти формират 74,82% от молбите, получени от БНП Париба Лични Финанси в периода ноември 2018 г. - май 2019 г.
Потребителски заем за мотор, кемпер и АТВ
В сектора на потребителското кредитиране вече се предлага продукта Автокредит 3+, с които хората вече могат да си купят скутер, каравана, АТВ или кемпер, съобщиха от БНП Париба Лични Финанси. Предложението на компанията за покупка на превозни средства за свободното време е допълнение към банковия продукт, с който хиляди шофьори си купиха употребявани автомобили.
Очаква се този продукт да „изстреля“ развитието на пазара на превозни средства за свободното време, тъй като хората ще имат достъп до нови финансови решения за финансиране на своите хобита. Основните предимства, в сравнение с лизинговите схеми, са че клиентът веднага става собственик на превозното средство и, че може сам да избере застрахователната компания.
Освен това, не се изисква първоначална вноска, парите се превеждат по сметка на клиента до 24 часа, а месечните вноски са фиксирани. Максималният размер на Автокредит 3+ е до 80 хил. лева, а периодът на изплащане – до 96 месеца. Според Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси, целта е да се подобри клиентското изживяване.
От БНП Париба Лични Финанси смятат, че обзорът може да се счита за показателен за българския пазар, тъй като през последните 18 години дружеството е позиционирано на пазара на потребителско кредитиране с портфолио от над 1,5 милиона клиенти.
С 16% расте интересът към по-големи кредити
Обзорът „Потребителският кредит на българина“ показва, че в периода ноември 2018 г.-май 2019 г. хората кандидатстват за заеми с по-висока средна сума. Повишението на годишна база е 16% до 6633 лева. Година по-рано средният размер на молбите беше 5700 лева.
Тази тенденция за търсене на по-голяма средна сума показват, че българите избират внимателно и дългосрочно кои проекти да финансират с потребителски кредит. Те предпочитат да финансират важни проекти с кредити, които ще могат да изплащат без затруднения. Така хората могат да преминат към реализацията на нови планове, когато дойде моментът.
Това е и още един знак за повишената склонност на българите към потребление, както показа и проучването Обсерватория 2019, проведено от BNP Paribas Personal Finance. В него 67% от българите декларират, че през 2019 година ще харчат повече за свободното си време и пътувания. 60% от участниците заявяват, че искат да си купят готварска печка, хладилник или пералня. 52% от българите са декларирали, че планират да обновят жилищата си.
От друга страна, хората искат да планират по-внимателно месечните си разходи и затова предпочитат да вземат кредити с фиксирани условия за целия период. Това им позволява по-добре да прогнозират личната си ситуация.
Най-голямо повишение се отчита при кредитите за покупка на мебели – 20% от 3819 лева до 4567 лева. На второ място по този показател са заемите за обединяване на задължения, които нарастват с 19% до 8671 лева. На трето място се нареждат търсените суми на кредитите за пътуване и свободно време – те растат с 18% до 3613.
Делът на онлайн заявленията расте със 7,2% до 41%
Наблюдава се постоянно висок интерес и към алтернативните канали за кандидатстване. В периода ноември 2018 г. - май 2019 г. 41% от заявленията за потребителски кредити от БНП Париба Лични Финанси бяха подадени онлайн. Това е ръст от 7,2% на годишна база и доказва, че българите оценяват удобството да кандидатстват по всяко време от всяко място, без да се налага да посещават офис на компанията, за да попълнят заявката си. Въпреки тази тенденция, опитът на компанията показва, че когато кандидатстват за по-голямо финансиране, хората предпочитат да се срещнат „лице в лице“ с кредитния консултант.