През последната година Fintech компаниите са поставени пред предизвикателството да отговорят не само на очакванията и високите изисквания на потребителите, но и на новите регулаторни стандарти, без това да окаже влияние на функционалността и цените на услугите или удовлетвореността на клиентите. Намирането на баланса в това отношение е най-голямото предизвикателство, пред което са изправени компаниите от сектора при предлагането на платежни услуги в съвременния интегриран свят. Това е основният извод от годишната пресконференция на българския FinTech сектор, организирана от българската Финтек асоциация. Към момента тя има 19 членовете, сред които Cash Wave, Mastercard, Post Bank и Reloyalty, както и CashCredit, Credissimo, eCollect и други.
„През последната година се запазва тенденцията за нарастване броя на клиентите, които предпочитат Fintech компаниите поради удобството, бързината и конкурентните цени на предлаганите от тях услуги. През 2018 г. броят клиенти, ползващи услугите на ePay, надхвърля 350 000, а операциите, извършени през платформата са над 8,8 млн.“, стана ясно от презентацията на ePay.
През 2018 г. друг член на асоциацията – iuvo, продължи да налага P2P инвестирането като сигурен и доказан инструмент за алтернативно финансиране. Компанията достигна 38 млн. евро инвестирани средства и повече от 9 300 регистрирани инвеститори. Броят на добавените кредити се увеличи със 196% – общо 284 хиляди на брой с общ размер 107 млн. евро. Средната годишна доходност се покачва от 8,9% на 9,2%. През същата година към портфолиото на iuvo се присъединяват два нови оригинатора – BBG от Грузия и Fast Finance от Румъния.
Изпълнителният директор на Klear Лоик льо Пишу даде конкретни примери за предимствата, които финтек компаниите могат да предоставят: „С вземането на кредит от Klear вместо от банка, нашите клиенти са спестили средно около 730 лв.”, казва той. “Приблизително 60% от новите ни клиенти са дошли при нас благодарение на препоръки от вече съществуващите ни потребители”, коментира още Лоик льо Пишу. Наблюдава се тенденция все повече и повече клиенти да се запознават с появата на FinTech услуги, които предлагат по-добри решения и условия от тези на банките.
Paynetics е една от петте компании, лицензирани от БНБ като дружество за електронни пари. Основната тема на презентацията, представена от компанията, беше свързана с предизвикателствата пред дружествата за платежни услуги. Направен бе преглед на новата нормативна рамка, засягаща развитието на финтек технологиите в плащанията, като се спряха на възможностите и трудности, свързани с новите регламенти.
Финтек компанията за парични преводи и разплащания Paysera също продължава положителната си тенденция за развитие, като българските й клиенти вече надхвърлят 15 000 физически лица и 2300 компании. „През 2018 г. успяхме да спестим на българските си клиенти повече от 2 млн. лв. от такси и комисионни“, споделя Мартин Богданов. За 2019 г. компанията планира да предложи нови функционалности за своите клиенти, като български IBAN, бюджетни и комунални плащания, т.е. пълна функционалност на разплащателна сметка.