Две трети от българските картодържатели пазаруват в мрежата най-малко веднъж месечно, сочи проучването MasterIndex 2018 на Mastercard.
Онлайн пазаруването е предпочитан метод за закупуване на стоки и услуги от все повече потребители според проучването , съобщиха от българския офис на платежната компания.
Изследването на Mastercard, проведено сред активните картодържатели в България, показва, че 66% от тях пазаруват в мрежата поне веднъж месечно. През 2017 г. този дял беше 65%, а през 2016 г. и 2015 г. – респективно 58% и 51%.
Най-голям интерес към онлайн пазаруването проявявят потребителите между 35-44 години, те купуват стоки и услуги онлайн поне веднъж месечно или по-често. През миналата година най-активни в онлайн пазаруването на седмична и месечна база са били потребителите във възрастовата група 25-34 г. Те предпочитат да плащат с дебитна карта онлайн (70%) за продукти и услуги. Разплащането в брой по време на доставка е второ по популярност (57%) платежно средство за потребителите между 35-44 години.
Основните онлайн разплащания, които българските картодържатели осъществяват, са за дрехи и обувки (60%), месечни сметки (43%), електроника (40%), подаръци (42%), настаняване (35%), книги (29%), самолетни билети (29%), козметика (25%), билети за спортни и културни събития (41%) и др.
В сравнение с резултатите от миналата година най-голям е ръстът в онлайн плащането на такси за услуги (повишение с 8%), подаръци (ръст от 5%), дрехи и обувки (повишение с 4%).
През тази година значително се е увеличил дялът на картодържателите, които са убедени в безопасността на онлайн пазаруването – 64%, докато миналата година процентът беше 59. Мнението, че онлайн пазаруването е безопасно е по-широко разпространено сред мъжете – най-вече сред младите (18 – 24 г.), сред жителите на столицата и сред най-заможните.
„Нарастващият интерес към онлайн плащанията и пазаруването е естествен резултат от ползите за потребителите – достъп до световни онлайн магазини по всяко време на деня и от всяко устройство. Потребителите са по-мотивирани и от фактори като удобство, скорост и сигурност“, заяви Артур Туремка, генерален мениджър на Mastercard за Балканите.
Въпреки нарастващия потребителски интерес онлайн търговията в България взема само 5% от общия оборот на местните компании, докато в другите европейски пазари достига около 17% от целия оборот, според данни на Евростат.
„Онлайн търговията предлага страхотни възможности за бизнес развитие и достъп до световния пазар. Българските компании трябва да се възползват от нарастването на дигитализацията в ежедневния ни живот като използват иновативни технологии и дигитални решения“, сподели Ваня Манова, мениджър за Mastercard за България и Македония.