Парламентарната Комисия по бюджет и финанси отхвърли ветото на президента Румен Радев върху данъчните закони.
"За" повторното приемане на измененията гласуваха 12 депутати, а 9 се обявиха "против“.
Според секретаря по правни въпроси на президента Емилия Друмева държавният глава приема по принцип идеята за екологичен компонент в облагането, но така предложените текстове няма да постигнат поставените цели, а само ще натоварят допълнително най-бедните граждани.
По думите ѝ собствениците на стари коли вече няма да имат стимул да поставят катализатори, а новият модел не отчита честотата на ползване. Според друг съветник на президента – Илия Христозов повишението на данъка за 10-15-годишните коли ще бъде двойно.
От финансовото министерство обаче отговориха, че не би следвало имуществен данък да се обвързва с честота на използването. В 20 от 28 страни членки на ЕС има въведен екологичен компонент в данъчната формула.
От ведомството на Владислав Горанов припомниха, че миналата година страната ни е била осъдена от Брюксел заради мръсния въздух и обясниха също, че според законите в страната, парите от автомобилния данък не могат да бъдат целеви.
Сметките на Министерството на финансите показват, че от 2007 г. до края на 2017 г. приходите от налога върху колите се увеличават средно с 20 млн. годишно, без да има промяна на ставката. Повишението се дължи основно на нарастването на броя на регистрираните коли и отчасти на по-добрата събираемост.
Във финансите изчислиха, че в България на всеки 1000 души се полагат около 400-430 автомобила, докато в съседна Румъния те са не повече от 200.
От Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) изразиха съжаление, че не са поискали по-рано среща с държавния глава. От организацията са изненадани, че Радев не се е допитал до тях, както в други подобни ситуации.
Изпълнителният директор на сдружението Силвия Георгиева обясни, че е важно да се запазят нивата на събираемост и затова общините няма да си позволят заиграване с коефициентите за определяне на данъка. Тя беше категорична, че промените са положителни и с тях ще се прекратят порочните практики джипове да се регистрират като баничарки, за да се плаща много по-нисък данък.
Относно оспореното от Румен Радев отлагане на реформата при определянето на такса смет, което се оставя за след 2022 г., Георгиева обясни, че това се прави единствено с цел да се използват данните от националното преброяване през 2021 г. и което ще помогне да се направят по-точни преценки.
Под ветото попадат и текстовете от ЗКПО, с които се прави преструктурирането на Агенция „Митници“. Опасенията на президента са, че има опасност служителите да бъдат уволнени.
Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова обясни обаче, че става дума за преструрктуриране, а не за закриване на администрации и идеята е митническата да бъде подредена по модела на НАП.
От ДПС обявиха, че ще подкрепят ветото на президента. Депутатът Йордан Цонев оправи критики към управляващите, че част от текстовете са внесени между първо и второ четене и така народните представители са били лишени от правото да ги редактират. Според него по този начин се компроментира закондателният процес. Той попита какво налага да се паравят промените във всички данъчни закони чрез преходните и заключителни разпоредби само на ЗКПО, а не поотделно. Отговор, разбира се, нямаше.
От БСП също подкрепиха ветото. Към мотивите на Радев те прибавиха и това, че от ГЕРБ не правят нищо по въпроса с ограничаването на внасянето на дизелови автомобили, както правят в други европейски страни.
"Няма да подкрепим ветото. Считаме, че промяната за данъка върху автомобилите е в правилната посока. Утежнението за коли над 20 години на месец ще бъде по-малко от цената на кутия цигари“, каза Менда Стоянова и добави, че от текстовете не са отпаднали облекченията, както се твърди.
Investor.bg припомня, че президентът Румен Радев наложи вето на Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), приет на 7 ноември от парламента.
Основният мотив на държавния глава е, че състоянието на превозните средства в една държава е проекция на стандарта на живот и показател за съществуващите социални разслоения в нея. Приетите правила ще стоварят данъчната тежест върху гражданите с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес, посочват от президентската институция.
От БСП обявиха по-рано през седмицата, че също ще предложат отмяна на решението за облагане с по-висок данък на старите коли между първо и второ четене на бюджета за 2019 година.
От Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) пък поискаха среща с президента Румен Радев, за да му обяснят защо се е стигнало до промените в начина на облагане. Според кметовете новият данък върху колите означава по-чист въздух за общините и няма да натовари толкова много собствениците на коли, колкото се твърди в публичното пространство.
преди 6 години ...Според кметовете новият данък върху колите означава по-чист въздух за общините...----Глупости на търкалета. Който си купува по-стара кола, я купува защото не може да си купи по-нова. Това, което ще се постигне със сигурност обаче е, че ще има още повече и още по-озлобени хора. Вдигането на такси поради "екологични" съображения винаги е пълен блъф, благовидно оправдание пред невежите за все по нарастващо, несъобразено с реалността изземване на богатство от ловците-събирачи, които са на върха и могат да използват закона за тази цел. отговор Сигнализирай за неуместен коментар