Обособяването на новата категория посредници в застраховането налага и приспособяване на разпоредбите относно дължимите такси за финансов надзор. Запазването спрямо посредниците, извършващи разпространение на застрахователни продукти като допълнителна дейност, на една и съща такса за финансов надзор, каквато се прилага спрямо застрахователните брокери или застрахователните агенти, би било необосновано предвид обстоятелството, че за новата категория посредници дейността по посредничество няма да бъде основна, кръгът на предлаганите застрахователни продукти ще бъде по-тесен и тези продукти ще са с несамостоятелен характер, а ще представляват допълнение към друга стока или услуга. Това означава, че тяхната дейност по посредничество от една страна, няма да бъде основният им източник на доход, а от друга страна, ще представлява по-малка правна и фактическа сложност от гледна точка на осъществявания надзор от страна на Комисията за финансов надзор, става ясно още от мотивите.
Поради тази причина законопроектът предвижда преди регистрация на застрахователен посредник или на посредник, извършващ разпространение на застрахователни продукти като допълнителна дейност, заявителят да разкрива самоличността на съдружниците и акционерите с дял в посредника, който надхвърля 10%, както и на лицата, с които посредникът има тесни връзки, както и че тези съществуващи връзки не възпрепятстват ефективното упражняване на надзор върху посредника. Такова изискване съществува по отношение лицензирането на застрахователите и презастрахователите и представлява допълнителна гаранция срещу допускането на пазара на участници, свързани с лица с лоша репутация, които могат да засегнат интересите на ползвателите на застрахователни услуги.
Заявления за регистрации ще могат да се подават и онлайн.
Като допълнително средство за гаранция на интересите на ползвателите на застрахователни услуги в съответствие със записаното в Директива 2016/97 се предлага увеличаване на минималните застрахователни суми на задължителната застраховка професионална отговорност на застрахователните посредници от 2,2 млн. лв. на 2,5 млн. лв. за всяко застрахователно събитие, съответно от 3,3 млн. лв. на 3,7 млн. лв. за всички събития за една година. Предлага се и въвеждане на нов режим за актуализация на застрахователните суми, съобразно ръста на потребителските цени, при който промените ще се извършват с регламент на Европейската комисия, приет по предложение на Европейския орган по застраховане и професионално пенсионно осигуряване. По този начин ще се избегне необходимостта при всяка актуализация да се извършва изменение на Кодекса за застраховането, тъй като новите изменени размери ще имат пряко действие.
Пак заради директивата се въвеждат и нови, по-високи нива на застрахователно покритие по два вида застраховки. За "Гражданска отговорност" на автомобилистите максималното покритие се увеличава от 10 млн. на 10.42 млн. лв. за вреди, причинени вследствие на телесно увреждане или смърт, а досегашният максимален размер на покритието за вреди, причинени на имущество, нараства от 2 млн. на 2.1 млн. лв.
Според мотивите ползите от въвеждането на законопроекта в българското законодателство са свързани основно с осигуряването на по-висока степен на защита на интересите на ползвателите на застрахователни услуги в резултат от въвеждането на новите изисквания за квалификация, за разкриване на информация, за предоставяне на съвети и за разпространяване на основаващи се на застраховане инвестиционни продукти. Същевременно ще се повиши квалификацията на служителите на разпространителите на застрахователни продукти, което ще подобри качеството на предлаганата услуга. Актуализацията на минималните размери на застрахователната сума по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите ще осигури по-висока степен на застрахователна защита на пострадалите при пътнотранспортни произшествия лица.