IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Публично-частно партньорство ще привлича инвестиции в инфраструктурата

ПЧП е алтернатива за привличане на експертиза, финансиране и ноу-хау, посочи зам.-министър Валентин Йовев на двудневен форум

18:43 | 19.09.18 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Трябва да се търсят допълнителни възможности за привличане на инвестиции при реализацията на проекти, които са важни за обществото, особено в пътното строителство, което у нас е недофинансирано.

Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Валентин Йовев, който откри Международна практическа конференция на тема „Възможности и перспективи за развитие на публично-частното партньорство“, съобщи пресцентърът на строителното ведомство.

В двудневния форум, организиран от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, участват представители на Business Advisory Board (BAB) към Икономическата комисия за Европа на ООН. Целта на конференцията е да се представи международния опит в областта на публично-частното партньорство, както и да се обсъдят предизвикателствата и възможностите за по-широкото му приложение в контекста на бъдещи инвестиционни процеси в България.

В изказването си инж. Йовев отбеляза, че чрез различни форми на публично-частно партньорство може да бъдат изграждани магистрали, тунели, мостове, пречиствателни станции, за които не са предвидени средства в бюджета или от европейските фондове.

„Такива проекти са неизградените участъци от АМ „Хемус“ с дължина около 250 км, тунелът под връх Шипка, АМ “Русе - Велико Търново“, скоростният път Видин-Ботевград, който е част от трансевропейския коридор номер 4, Автомагистрала „Черно море“, тунелът под прохода Петрохан. Прогнозният размер на инвестициите в тези проекти е над 3 млрд. евро“, посочи той.

Според зам.-министъра към днешна дата в пътното строителство и ВиК услугите у нас няма много примери за реализирани публично-частни партньорства.

„Ние бихме могли да използваме най-добрите европейски и световни модели, без да повтаряме грешките на другите. Затова смятам, че форуми като този са изключително навременни и полезни“, убеден е инж. Йовев.

По думите му в България има необходимата политическа воля за създаване на трайни партньорства между държавата и общините от една страна и бизнеса от друга, като мярка за развитие и модернизиране на инфраструктурата в условията на ограничен публичен ресурс.

„Имаме инвеститорски интерес, което е най-важното в случая, каза още Йовев и напомни, че в началото на юли МРРБ е подписало рамкови споразумения с пет китайски компании за сътрудничество, но потенциалните партньори са много повече.

„Страната ни има стратегическото географско положение – през България минават пет от 10-те транс-европейски транспортни коридора. А пътищата, които могат да бъдат изградени чрез ПЧП, са обект на интензивен трафик, което гарантира добра възвращаемост на инвестициите“, категоричен беше той.

Инж. Йовев даде пример с АМ „Русе-Велико Търново“, която е част от Коридор номер 9 и ще поеме големия поток от тежкотоварни автомобили, влизащ у нас през „Дунав мост І“.

“Това са по 5000 тежкотоварни автомобила на денонощие, като прогнозите са този поток да се увеличава. Затова през следващите години България ще има важна роля в процеса на свързване на Европа с Азия, тъй като оттук минава връзката със Западна Европа по река Дунав и най-пряката връзка през Черно море и Персийския залив по Пътя на коприната. Големи са възможностите за публично-частни партньорства и във ВиК отрасъла”, добави още зам.-министърът.

Той напомни, че в условията на недостиг на средства от бюджета и на намаляващо европейско финансиране през следващия програмен период, публично-частните партньорства могат да бъдат добра алтернатива за привличане на експертиза, финансиране, ноу-хау и др.

Една от възможностите е сключването на договори за управление с цел подобряване на ефективността на ВиК операторите. Този вариант е подходящ за дружества в тежко финансово състояние, при които един добър мениджмънт би намалил разходите и би подобрил услугата за гражданите.

Един такъв договор за управление би бил с ограничен срок на действие, като засегнатите ВиК оператори ще запазят статута си на изцяло публични дружества, контролирани както от собственика, така и договорно от асоциациите по ВиК. Възможно е също да бъдат сключени договори за отдаване на лизинг, които се използват широко във Франция, или договори с доказан резултат. 

В първия ден на събитието се включиха представители на министерствата на околната среда и водите, на финансите, на Агенция „Пътна инфраструктура“, както и експерти от Камара на строителите в България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:48 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още