Двукомпенентна финансова подкрепа, която да се индексира ежегодно – това се предлага в проект на Закон за хората с увреждания, който бе публикуван за обществено обсъждане. Обществената консултация ще продължи до 26 септември 2018 г.
С проекта се предвижда създаването на специализиран орган за изготвяне на индивидуалната оценка на потребностите, реализиране и координиране на политиката за правата на хората с увреждания. Той ще заработи от 1 януари 2021 г.
Създава се Съвет за наблюдение с членове двама представители на омбудсмана, двама на Комисията за защита от дискриминация (КЗД), четирима от организации на хората с увреждания, един от академичната общност.
Проектът въвежда нов подход за социално приобщаване чрез оценка, който отчита индивидуалните потребности. Механизмът цели ефективно насочване на бюджетните разходи за финансова подкрепа, съобразена и с възможностите на държавния бюджет.
Индивидуалната оценка е комплексна и отразява потребностите на човека с увреждане. Предлага се индивидуалната оценка на потребностите да се изготвя по настоящ адрес на човека с увреждане от специализиран отдел в дирекции „Социално подпомагане“ към Агенцията за социално подпомагане (АСП).
Финансова подкрепа се състои от два компонента:
Първият компонент е месечна финансова подкрепа, която представлява определена сума в зависимост от степента на увреждане. База за изчисляване е линията на бедност за съответната година.
Новият подход гарантира ежегодно индексиране. В действащия закон месечната добавка за социална интеграция се определя като процент от гарантирания минимален доход, който към настоящия момент е в размер на 75 лв.
Месечната финансова подкрепа ще бъде отпусната от 1 януари 2019 г. Тя ще замени всички месечните добавки за социална интеграция за транспорт, информационни и телекомуникационни услуги, обучение, диетично хранене и лекарства, както и отпуснатата до 31 декември 2014 г. социална пенсия за инвалидност.
В случай, че новата финансова подкрепа е в по-малък размер от досегашната, се отпуска по-благоприятната за лицето.
Вторият компонент се състои от целеви помощи според увреждането и в зависимост от потребностите. Те се предоставят за помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, покупка или приспособяване на лично моторно превозно средство, приспособяване на жилище, балнеолечение и наем на общинско жилище.
Въвежда се квота на работната сила, която се отнася за всички работодатели.
Проектът предвижда да се създаде специализиран фонд „Заетост на хората с увреждания“ към социалния министър, като оперативното обслужване се извършва от Агенция по заетостта (АЗ).
С проектозакона се предлага социалното министерство и АЗ, съвместно с други заинтересовани страни, да разработват за финансиране програми и мерки за насърчаване на заетостта. Предвижда се териториалните поделения на АЗ да предоставят специализирано трудово посредничество.
Регламентира се защитена заетост и създаване на центрове за защитена заетост.
Агенцията за хора с увреждания ще продължава да финансира целеви програми и проекти на специализираните предприятия и кооперации за хора с увреждания, както и проекти, стимулиращи работодатели за наемане на хора с трайни увреждания.
Ще отпадне задължителната закрила по чл. 333 от Кодекса на труда за работници или служители, които към възникване на трудовото правоотношение са с трайно намалена работоспособност 50 и над 50 на сто или боледуват от болест, определена в наредбата по чл. 333, ал. 1, т. 3 от Кодекса на труда. Мотивите са, че до този момент закрилата практически действа като трудно преодолима бариера пред работодателите да наемат хора с увреждания.
Към министъра на регионалното развитие ще се създаде фонд „Мобилност и достъпна среда“.
Информационна система ще поддържа профил на всеки човек с трайно увреждане с възможност за индивидуален достъп до персоналните данни чрез идентификация.
Прилагането на законопроекта ще бъде свързано с допълнителни разходи и административен ресурс за Агенцията за социално подпомагане и Агенцията за хората с увреждания.
Предвиждат се допълнителни финансови разходи за новосъздадените органи и внедряването на информационна система. Разходите ще доведат до необходимост от допълнителни финансови средства за държавния бюджет.