На потребителите би могло да се отрази добре придобиването на SG Експресбанк от Банка ДСК, защото инвестициите, които са за разработка на нови услуги, ще бъдат по-големи и съответно - услугите ще бъдат по-добри.
Това прогнозира по БНР Стефан Христов от фондация "Граждани без бюрокрацията".
Финансовият експерт, който следи отблизо развитието на банковия пазар, коментира, че обединението на банки е положителен процес.
“Тъй като регулацията върху една финансова институция е изключително тежка, а в последните години сме свидетели на натиск от европейски институции, промяна на международни счетоводни стандарти, колкото по-голяма е една банка, толкова по-лесна е за надзор”, посочи още той.
Христов е категоричен, че БНБ може да определя таксите единствено за основна банкова сметка.
Изказването му е по повод влезлите в сила от 1 август нови тарифи за такъв вид сметка, според които поевтинява тегленето на суми от банкомат на собствената банка и се повишават таксите за тегленето на пари в брой директно от банковия офис.
"Става дума за платежна сметка за основни операции, описана в Наредба 3 на БНБ. Такава платежна сметка може да има единствено лице, което никога не е било клиент на банковата система. Мога да ви уверя, че и човекът, който рови в кофата, вероятно някъде има сметка, която дори да е с отрицателно салдо", коментира експертът.
Той припомни, че създаването на тези сметки е по евродиректива, за да може хора, които не са клиенти на банковата система, по-лесно да могат да станат такива срещу по-приемливи такси. "Това са основно студенти, имигранти, пенсионери, на които им се превеждат суми по банков път", поясни Христов.
Той добави, че в последните десетина години сме свидетели на сериозни ограничения за плащанията в брой не само в България и допълни, че все повече клиенти използват картите си за плащане на стоки и услуги.
По думите му и все повече се стимулират електронните разплащания и банките все повече се стремят да намалят броя на клоновете и служителите си, затова и предлагат денонощно обслужване в зони, където тегленето и внасянето на пари става чрез машини.
„Кешът не е желан от банките, той е много скъп за обслужване, има много високи изисквания за сигурност и идеята е всичко да е електронно“, напомни Стефан Христов.
Той смята, че колкото е по-висока месечната такса на картата или тя е включена в пакет, толкова банковите такси са по-ниски.