С последните регулации в Европа и с директивата за платежните услуги PSD2 за единен дигитален пазар ще се насърчават разплащанията и това е стъпка в развитието на FinTech компаниите. Ще се стимулира навлизането на нови компании на пазара, а на потребителите ще бъдат предлагани иновативни и по-изгодни услуги.
Това прогнозираха представители на FinTech сектора в България, които очакват пазарът да стане още по-конкурентен.
„Имаме експертизата и пазарът има потенциал да се развие. Мит е, че FinTech компаниите не са лицензирани. FinTech бизнесът е толкова регулиран, колкото и банките“, коментира Светослав Димитров от Адвокатско дружество Пенков, Марков и партньори.
Компаниите от FinTech сектора в България преценяват, че 2017 г. е била успешна за тях. Броят на трансакциите, осъществени през FinTech платформи, непрекъснато се увеличава заедно с обема на инвестираните средства в платформите за peer-to-peer финансиране.
Клиентската база на компаниите от сектора също нараства, съобщиха представителите на четири компании от бранша – ePay, Paysera България, IUVO и Klear на Втората годишна пресконференция на FinTech сектора в страната.
“Трансакциите през системата за електронни плащания ePay.bg се увеличиха с 18% през 2017 г.', отчете изпълнителният директор Георги Маринов. "Над 4500 търговци са инвестирали в системата и ползват платформите на компанията“.
През миналата година през ePay.bg са извършени над 6,2 милиона онлайн плащания с общ оборот от над 320 млн. лв. Сред причините за отчетения ръст са новите проекти на компанията Маринов посочи EPAY-GO – платформа за събития и продажба на билети.
„Благодарение на нея продажбите на билети за Софийската опера и балет отчитат ръст с една трета при покупките от чуждестранната аудитория“, даде пример изпълнителният директор на ePay.bg
Увеличение на трансакцииите има и при предлагането на Speed.Bar – услуга за онлайн поръчка на храни и напитки. Платформата EPSA пък предоставя достъп на търговците до рекламната мрежа на Изипей.
През тази година на пазара ще излезе PayFly – система, която ще предостави автоматизиран процес за искане на плащане и издаване на фактура към клиент, както и Pay5 – мобилно приложение за деца от 7 до 18 г., чрез което ще може да се плаща в търговските обекти директно с телефона.
“Над 120 хиляди броя са трансакциите за 2017 г. през платформата на Paysera, на стойност над 300 млн. лева. Изчисленията показват, че сме спестили на българските клиенти над 1,2 млн. лева от такси, които са останали в бизнеса“, каза управителят на Paysera България Мартин Богданов.
По думите му валутните преводи се предлагат с иновативните решения на компанията над сто пъти по-евтино, освен това чрез опрестения usеr experience по-лесно е де се използва Paysera Tichets – онлайн система за организиране на събития.
Богданов информира, че към февруари 2018 г. български потребители на платформата са над 7000 физически и над 1300 юридически лица. През миналата година са въведени редица нови услуги като MainIBAN - плащане директно към телефонен номер, iFrame модул за картови разплащания към е-търговци, откриване на сметка през смартфон и др.
Управителят на Paysera обяви, че през 2018 г. компанията планира предоставяне на SEPA незабавни преводи и присъединяване към TARGET2. Това ще позволи получаване на преводи в евро директно по IBAN сметка в Paysera от държави извън ЕС при минимални такси.
"FinTech компаниите в сферата на peer-to-peer финансирането, също отчитат успешна 2017 г.", посочи Ивайло Иванов, изпълнителен директор на Iuvo Group.
Той цитира съвместно изследване на Ърнст енд Янг и Кембридж, според което 50% от населението в света ползва трансферите на peer-to-peer финансирането, но като лидери отбеляза Китай, Индия и Бразилия.
„В краудфъндингът Великобритания заема 73% от услугата в Европа, като през 2016 г. има 101% ръст", – заяви Иванов и коментира, че европейските потребители тепърва ще откриват услугата.
Според него ролята на компаниите, които предлагат peer-to-peer финансиране, е да предложат на своите клиенти възможността да закупуват части от кредити и да генерират доходност.
Данни на Iuvo Group показват, че инвестираните средства в платформата на компанията се увеличават с 400% през миналата година, като в началото на 2018 г. тези средства достигат 10 млн. евро. Доходността, която може да получат клиентите, е до 15% на годишна база. За миналата година отчетената доходност е 8,9%.
Кредитите, предоставени за изкупуване на платформата, са издадени от лицензирани небанкови финансови институции (оригинатори). Потребителите на iuvo получават и сигурност на инвестициите си чрез гаранцията за обратно изкупуване на всеки просрочен с повече от 60 дни заем.
“През 2017 година iuvo привлече два нови кредитни оригинатора – Viva Credit и iCredit от Румъния. В следващите месеци очаква меда присъедини още няколко международни кредитни оригинатори от Румъния, Грузия и Латвия“, коментира Ивайло Иванов.
Андрей Тасков от екипа на Klear разкри, че 2017 г. е била успешна за бизнеса на финансово-технологичния стартъп.
Той напомни, че Klear е първата небанкова институция, която предлага кредити с лихви средно по-ниски от тези на банките.
„През 2017 г. средната цена (ГПР) на компанията е билa с 14% по-ниска от тази на банките. В сравнение с депозитите в момента, които не носят почти никакъв доход, Klear предоставя нова възможност за инвестиране в кредити на надеждни кредитополучатели и осигурява средна доходност от 6,7% през 2017, каза той и изказа мнение, че споделената икономика внася глътка свеж въздух в сферата на финансите.