На 13 януари влезе в сила ревизираната Директива за платежните услуги PSD2, която ще позволи по-гъвкаво използване на банковите услуги през електронни среди на трети страни. С нея банките са длъжни да отворят платежните си системи за други компании и да осигурят достъп до своя API, или приложно-програмен интерфейс, на лицензирани трети страни.
Това означава, че всяка лицензирана компания може да предлага платежни услуги директно на клиентите на банките.
Проучване сред висшия мениджмънт от банковия сектор в България показва, че половината от банкерите смятат, че банкирането ще премине през фундаментална промяна през следващите пет години, показват данните на изследване на компанията за мобилни плащания Auka.
Много от тях са на мнение, че технологичните гиганти все повече ще приемат роля на банки.
26% от банковите специалисти в страната ни се притесняват, че големите технологични компании като Google, Facebook или Amazon ще играят роля в промяна на банкирането във вида му, в който го познаваме.
И докато 1/3 от банкерите в България все още проучват възможностите за въвеждане на PSD2, 13% от тях казват, че са решили да си партнират с финансово-технологичните (финтех) компании за нови решения.
В същото време, повече от 40% изпитват загриженост за влиянието на PSD2 върху тяхната организация, а други 30% смятат, че организацията им ще премине през съществена промяна, за да отговори на новите регулации.
60% от банкерите планират промените да бъдат въведени през първата половина на 2018 година.
“Банките все още имат голямо предимство пред Facebook – те знаят как да управляват плащанията и сигурността. Това, което им липсва в момента е разбиране за множеството възможности на хоризонта”, коментира Даниел Дьодерлайн, изпълнителен директор и основател на Auka.
Той смята, че компании като Google, Apple, Facebook и Amazon, които имат милиарди потребители, познават силата на данните от тях ще предложат гъвкави и иновативни платежни решения на клиентите си в Европа, като резултат от PSD2.
“Тогава ще наблюдаваме истинската атака за банковите клиенти от страна на технологичните гиганти. Когато една компания има стотици хиляди или милиони клиенти, които използват платежните ѝ решения, тя може лесно да генерира приходи чрез такси за трети страни, нови финансови услуги или чрез продажба на маркетинг информация на други компании, посочва той.
"За да може традиционните банки да са конкурентни на новите играчи, те ще трябва да разрушат своите бизнес модели и да създават иновативни платежни решения, които са желани от потребителите”, коментира още Дьодерлайн.
От компанията за мобилни плащания Auka съобщиха, че вече предлагат платформата си в България и са в преговори с банки в страната ни.
Investor.bg припомня, че Директивата на Европейския съюз PSD2, която регулира платежните услуги и дава възможност финтек компании да имат достъп до банкови сметки, влезе в сила от началото на 13 януари. В България Законът за платежните услуги и платежните системи, който беше представен от БНБ още през октомври миналата година, все още не е приет. На 24 януари изтече срокът, в който можеха да се приемат предложения по него.