"Като част от ОББ KBC Group – най-голямата финансова група в България, искаме да се възползваме от кръстосаните продажби между лизинговата компания и банката, като целта е 20% от сделките на "ОББ Интерлийз" да бъдат от кръстосани продажби с дружествата на KBC в България. Същата стратегия ще бъде приложена и чрез застрахователната компания ДЗИ".
Така очерта бъдещата стратегия на ОББ Интерлийз Рудолф Кипта, главен изпълнителен директор на лизинговата компания, която има амбицията да се превърне в лидер на българския лизингов пазар.
„Хоризонтът на стратегията е 2020 година“, посочи срока, в който трябва да се осъществят всички реформи в лизинговата компания, Петър Андронов, кънтри мениджър на KBC Group за България и главен изпълнителен директор на ОББ.
В момента пазарният дял на компанията е около 10%, а дългосрочната цел е да увеличи пазарния си дял на 20% до 2020 г., колкото е имала последно през 2011 г.
„Ограниченото финансиране по време на гръцката криза свали този дял на 10%, но повече няма да пада – това е дъното", коментира Кипта и съобщи, че целта на лизинговата компания като част от KBC Group е да утрои пазарния си дял. "Сега имаме 5 хиляди клиенти, трябва поне да ги удвоим“.
Тези цифри вече са калкулирани в бъдещия органичен растеж на компанията.
„Имаме стратегия за развитие в различните сегменти и акцентът ще е към два от тях – корпоративния сегмент и малките и средните предприятия“, посочи главният изпълнителен директор на ОББ Интерлийз.
По думите му ще се промени пасивният начин на общуване с клиентите.
„Ще потърсим по-активен начин за общуванеу като в това влиза да познаваме инвестиционните им планове и да сме по-близо до тях. Успехът не е да предлагаме само най-ниските лихви, но и най-добрата услуга. Не може да искаме купища документи и да одобряваме продажбата на една кола за една седмица. Трябва да дигитализираме процесите“, каза Рудолф Кипта.
Той е на мнение, че предпочитанията на компаниите са да вземат лизингов продукт, а не банков, защото той по-лесно се препродава заради по-малкото обезпечения.
Кипта е категоричен, че ОББ Интерлийз няма да предлага други потребителски продукти на лизинг, "защото може да е много скъпо, тъй като лизингът не е специализиран за тях".
Рудолф Кипта определи оперативния лизинг като продукт на бъдещето, чийто пазарен дял в България ще се увеличава.
При оперативния лизинг потребителят няма задължението да закупи изплащания актив в края на периода, както се процедира при финансовия лизинг.
„В Западна Европа този дял е около 25%“, отбеляза Кипта, като заяви, че този продукт ще увеличава влиянието си у нас, подобно на тенденциите в други европейски страни.
„В Чехия и Словакия оперативният лизинг вече има дял от около 20%, а само до преди няколко години беше на подобно ниво като в България“, напомни Кипта, който има богат опит на чешкия лизингов пазар, чиито размери надхвърлят българския петкратно.
Думите на Рудолф Кипта се потвърждават от статистиката. В края на на третото тримесечие на тази година вземанията по договори за оперативен лизинг в България отчитат ръст от внушителните 50% на годишна база, до общо 165,3 млн. лева. Подобен темп на годишен растеж при оперативния лизинг беше отчетен и през предходното тримесечие.
Петър Андронов прогнозира, че лихвите при отдаване на лизингови продукти, могат да падат поне още една година, тъй като ОББ Интрелийз вече разчита на по-евтино финансиране поради факта, че е част от KBC Group.
След това лихвените проценти ще последват общата тенденция.
Банкерът обясни, че ОББ взема мерки по отношение на проблемните експозиции в банката, като уточни, че те не са лизингови и са наследени от предишния банков собственик, но вече са останали нищожна част в порядъка на няколко процента.
„През септември провизирахме лошите експозиции и в банката, и в лизинга, след като видяхме проблеми още при дю дилиджънса преди покупката на ОББ, поясни банкерът и информира, че те са изцяло за имоти.