,Прави се опит за манипулиране на общественото мнение, като се обявява, че предвидената такса в Закона за изменение и допълнение на закона за Комисия за финансов надзор (КФН) за застрахователните брокери ще доведе до фалит на голяма част от малките посредници.
Това съобщава в писмо, изпратено до медиите, Българска асоциация на застрахователните брокери (БАЗБ) по повод коментарите, направени на съвместна пресконференция от Асоциация на цастрахователните брокери в България (АЗББ) и Обединени застрахователни брокери (ОЗБ).
Твърденията на част от колегите, че таксите са непосилни и ще ги доведат до фалит са манипулативни и целят отлагане или забавяне на приемането на закона и съответно засилването на контролните функции на КФН, смятат от БАЗБ.
КФН е държавният орган, който контролира дейността на застрахователния бранш, и е институцията, която защитава правата на потребителите на застрахователни услуги. Една от целите на проекта за изменение и допълнение на Закона за КФН е да се позволи на Комисията да упражнява контролните си функции, които в момента поради липса на финансов ресурс са сведени до минимум, посочват от БАЗБ.
От организацията са категорични, че засиленият контрол от КФН е от полза както за потребителите, така и за застрахователните брокери, които спазват нормите.
БАЗБ е направила и изчисления на база на параметрите за дейността на малък брокер, представени от АЗББ и ОЗБ на първата им пресконференция. Асоциацията констатира, че при сегашната такса за надзор и при средно заети по 5-7 служители на брокер, работещи в един офис, към настоящия момент 102 брокера не би трябвало да съществуват.
Данните показват, че почти една трета от брокерите за 2016 г. са реализирали приходи, които не могат да покрият разходите им за 2016 г. Единственият логичен извод е, че тези брокери, които работят и през настоящата година, не зависят от таксата за надзор, а от ефективната си работа. В случая може да се влезе в хипотезата, че такива брокери работят, като укриват част от разходите си т.е. са генератор на сива икономика, категорични са от БАЗБ.
*При формирането на разходите е взета информация за осреднени годишни разходи на брокери със сходен профил, членове на БАЗБ.
*Възнаграждението на брокера от реализирания премиен приход е на база осреднена комисионна от 19,1% за 2016 г.
*Използваните данни са от официалната статистика на КФН за дейността на застрахователните брокери за 2016 г.
Според юристите на асоциацията таксата за осъществяване на общ финансов надзор, която включва обработката на текуща и периодична информация и извършването на проверки на поднадзорните лица, е държавна такса, определена със Закона за държавните такси, като таксите могат да бъдат пропорционални и прости.
Пропорционалните такси се определят върху цената на документа или услугата, а простите такси се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата, уточняват от БАЗБ.
От асоциацията напомнят, че през ноември 2013 г. Конституционният съд се произнесе, че такса се заплаща срещу извършена услуга и размерът й се определя с оглед на разходите за извършване на услугата, както и че за всяка отделна услуга и дейност следва да се определя заплащането на една такса.
Само когато отделните дейности по предоставянето на една услуга са ясно разграничени една от друга и обособени е допустимо определянето на няколко отделни такси за всяка една от обособените части.
В практиката си Върховният административен съд се е произнасял многократно, че разграничителният критерий за определяне на различни размери на таксите в зависимост от правните субекти не е имущественото състояние на лицата, а разходите по извършване на услугата, дават пример от БАЗБ.