Далеч преди обсъждането на бюджета за 2018 г., което е съпътствано с промени в данъчното законодателство, правителството публикува набор от данъчни изменения, които са в духа на две стари и утвърдени порочни практики, твърди в свой анализ Калоян Стайков от Института за пазарна икономика.
Първата е законодателните промени, засягащи няколко закона, да са част от преходните и заключителните разпоредби на един закон. Така тази година с изменения на Закона за ДДС се правят промени и в Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за опазване на околната среда, Закона за управление на отпадъците, Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за данъците върху доходите на физическите лица, Закона за местните данъци и такси, Закона за счетоводството, Закона за ограничаване на плащанията в брой. Дори причината на част от промените да е съгласуване с други текстове, които се променят, по-голямата част от измененията не са от такъв характер и заслужават отделно обсъждане.
Втората порочна практика е измененията в данъчното законодателство да са с цел улесняване работата на администрацията, а не тази на бизнеса. В мотивите към законопроекта само веднъж се споменава намаляването на административната тежест и то касае частен случай, а не общия ред за плащане на данъци.
Това е странно по поне две причини. Първата е, че намаляването на административната тежест е залегнало в управленската програма на правителството. Иронията е в това, че една от целите е „Преодоляване на проблема с често изменящото се законодателство като източник на несигурност в икономическата среда”, а за поредна година виждаме, че се правят редица изменения в данъчните закони, които променят правилата за деклариране и плащане на данъци (покрай другите промени).
Втората причина е, че България е на последно място в ЕС по отношение на плащането на данъци според класацията на Световната банка Doing Business. Както се вижда от следващата таблица броят на данъчните плащания, както и необходимото време за тях, са изключително високи на фона на други страни от ЕС. Същевременно необходимото време за възстановяване и/или доплащане на данък (ДДС/корпоративно подоходно облагане) е най-високо в България, което допълнително утежнява процеса около плащане на данъците.
Таблица 2 показва и къде се крият основните трудности в случая с България – плащане на социални осигуровки, внасяне на ДДС, възстановяване на ДДС и данъчните проверки, свързани с корпоративното подоходно облагане. Единствено необходимото време за плащане на корпоративното подоходно облагане е сравнимо с останалите страни, но пък евентуална последваща проверка протича доста по-трудно, което утежнява целия процес.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
преди 7 години Добре бе, виждам по форумите много хора как недоволстват от очевидно лобисткия закон за ограничаване на плащанията в брой и промените му.Кой написа коментар в държавния сайт "Портал за обществени консултации"?Там има един коментар, че форматът на файловете бил неудобен. И другият коментар е моя. Защо други хора не пишат?Ето го адреса, пиша го с риск анти-спам филтъра да ми изяде коментара (напомням, че това е сайта, на който официално се извършват така наречените обществени консултации - очаква се гражданите да пишат там коментари по проектозаконите):http://***.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=2978 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Щяха да приемат, който не е извършвал дейност да не е задължен да подава годишна данъчна декларация по ЗКПО, както и отчети в Търговски регистър, но уви безсрамно замълчаха отново и вместо това вкараха на дневник ред отново ограничаване правата на хората по отношение на плащанията на бройка, защита вече са си взели лобистките комисионни от банките и не им се връщат парите, а бизнеса и хората кучета ги яли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години "Защото бизнес без администрация може да има, но администрация без бизнес не."ааа може може. Свидетели сме на това... отговор Сигнализирай за неуместен коментар