Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" предлага изработване и приемане на стратегия за увеличаване на средствата за образование, като те се повишават с не по-малко от 0,5 на сто на година до достигането на поне 6% от БВП.
За да функционира ефективно една система, тя се нуждае от финансово обезпечаване. Недофинансирането на системата на образованието и само 3,5% от БВП, отредени за нея, води до невъзможност за изпълнението на новите образователни политики, заложени в Закона за предучилищното и училищно образование, посочва се в позиция на синдиката.
След голямата учителска стачка от 2007 г. финансирането на образователните институции е обвързано единствено и само с броя на учениците чрез фиксиран единен разходен стандарт. Това ги поставя в неравностойно положение, води до лоши резултати на учениците в националните и европейските класации, посочват синдикалистите.
Философията на делегираните бюджети създава порочна зависимост между разходния стандарт за ученика към заплатата на учителя и директора и генерира дефицит на възпитанието в образователния процес. Затова е наложително делегираните бюджети на образователните институции, като философия на финансиране, да отпаднат и вместо тях да се въведе финансиране, вземащо предвид географското местоположение на училищата, постоянните им разходи за функциониране, които не зависят от броя на учениците, както и националните цели за развитие на българските райони.
От синдиката настояват със закон да се забрани закриването на училища и финансово да се обезпечат модерни учебни заведения, предлагащи равен шанс за всеки български ученик, независимо от неговото местоживеене.
Синдикатът "Образование" настоява учителската заплата да бъде не по-ниска от средната брутна работна заплата за работещите в обществения сектор, както и да има мандатност на училищните директори.
Да се назначат психолози и педагогически специалисти във всички училища, както и да се премине постепенно към едносменен режим на обучение в следващите четири години, искат от синдиката.