Българското образование е недофинансирано и липсата на инвестиции се отразява на качеството на работната сила и нейното позициониране в международното разделение на труда.Това са изводите в анализа на Кристофор Павлов, главен икономист на УниКредит Булбанк, разпространен от банката.
Според Павлов заложените средства в Бюджет 2017 няма да са достатъчни, за да променят образователните достижения на българските ученици, които изостават в сравнение с тези на връстниците им в повечето развиващи се икономики.
Според банкера парите за образование, които България възнамерява да отделя в следващите три години, не само остават без съществена промяна в сравнение с тези отделени исторически средно в страната за последните 15 години, но и продължават да са по-ниски от тези в повечето развиващи се икономики.
За сравнение той дава групата на постсоциалистическите развиващи се икономики страни, членуващи в ЕС -Централна и Източна Европа (ЦИЕ), в която само три страни са отделили за образование суми, по-малки от 4% от БВП, средно за последните 15 години.
Графика: Разходи на публичния сектор за образование, в процент от БВП, осреднени за периода 2000-2014 г.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
преди 8 години Държавния сектор кучета го яли. Там парите никога не стигат и качеството, в най-добрия случай, е посредствено. Частните училища също не са абсолютен гарант за качество, но ако се бръкнеш К10-15 за диплома това със сигурност ще те мотивира да прочетеш това-онова. Тези които разчитат на държавата са загубили битката отдавна. Аз и на полиция не се обаждам защото е импотентна структура чиито краен продукт е символичен. Битката при средното образование е загубена в семейството. Българското семейство е с приоритети които включват всичко останало но не и образование, което всъщност е в основата на едно развито общество. То отдавна е абдикирало от основното си задължение да възпитава децата си да бъдат отговорни и обществено полезни хора. Държавата подпомага, но не и е задължение. Основната разлика между българина и развития свят е в семейните приоритети които се формират на базата на това какво общия знаменател разбира под успех и как да го постигне. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Образованието на циганчетата е приоритет. Нали г-жа Пръмова, пардон Кунева, обяви по БТВ, че е сметнала, че 25% от работната сила през 2020 ще се състои то ***, затова за тях стипендиите трябва да са по-високи и да се дават за по-ниски оценки.Може би има логика, но поне да я беше обяснила, защото не я схващам. Има доста бедни български семейства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Хайде стига "политически коректно говорене" !!!! Трагическото ОБЩО състояние на образованието е пряко, логическо и неизбежно следствие от тоталната хъхризация на държавата !!! Данните в табличките са средноаритметически между Българчето, което печели медали от световни първенства и състезания по математика, природни науки и т.н. и хъхрещото, което стига до пети клас без да е научило дори азбуката. Никакви "допълнителни грижи и внимание" не могат да компенсират липсата на първите седем години - тоя чичо от Булбанк защо не вземе някое ***, дето на 7-8 годишна възраст още не може да говори членоразделно - и лично да го образова?ЕДИНСТВЕНИЯТ вариант пред образованието е да се фокусира върху децата, които имат способности и желание да учат, абсурдно е да се пилее ресурс за тези, които само се ВОДЯТ ученици, без нищо да научават и без желание да учат, само и само родителите им да си вземат помощите. НЕучещите, НЕграмотните да бъдат изхвърлени от образованието и да ходят да копат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Абе не мога да разбера- кви са тия резултати при положение че всичките правителства обявяваха образованието за приоритет ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар