IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Над 26 млн. лева са изхарчени без ефект за образователна интеграция на ромите

Одит на Сметната палата установи сериозни диспропорции в съотношението между прогнозните разходи и очакваните резултати

18:00 | 20.10.16 г. 9
<p>
	<em>Снимка: Сметна палата</em></p>

Снимка: Сметна палата

С финансиране за над 26 млн. лева не е постигната ефективна и трайна образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства през периода 2012 - 2014 г., констатира одит на Сметната палата, която провери как са изразходвани средствата през периода в системата на образованието.

Парите са осигурени от бюджета на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства - 3,4 млн. лева, от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ - над 21,4 млн. лева, и близо 1,2 млн. лв. са от други европейски източници.

Проверката на Сметната палата, която обхвана периода от 1 януари 2012 г. до 31 декември 2014 г., трябваше да установи дали са ефективни дейностите за постигане на образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Нейната цел е да осигури равен достъп до качествено образование за всички деца и ученици, успешна социализация и съхраняване и развиване на културната идентичност.

Оказа се обаче, че през годините трудно се решават проблемите, които се отнасят до ромския етнос.

В миналото са създадени „сегрегирани училища“ в квартали с преобладаващо ромско население. Сега предпоставка за успешна образователна интеграция при сформирането на групите в детските градини и на паралелките в училищата е условието етническият състав на децата и учениците в тях да отразява пропорционално етнокултурните характеристики на населението в съответното селище.

По данни на НСИ от преброяването на населението българската етническа група обхваща 5 664 624 души, или 84,8% от всички граждани. Турската етническа група е втората по численост - 588 318 лица и представлява 8,8%, а ромите са третата по големина етническа група - 325 343 души, или 4,9% от българските граждани.

При одита са проверени, анализирани и оценени механизмите за изпълнение на политиката в тази област в системата на образованието, а също и изпълнението на политиката от регионалните инспекторати по образованието и Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Одитът на Сметната палата констатира, че приоритетът на Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (2010-2015) за „пълноценна интеграция на ромските деца и ученици чрез десегрегация на детските градини и училищата в обособените ромски квартали и създаване на условия за равен достъп до качествено образование извън тях“, не е изпълняван с ефективни дейности.

Въвеждана е целодневна организация на обучение, осигурявано е допълнително обучение за децата, на които българският не е майчин език, но действащата законова и подзаконова нормативна уредба не е изчерпателна и не е предвиден държавен образователен стандарт с правила за образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.

Този въпрос ще се решава с новия образователен закон. 

Не са създадени условия за добра координация между дирекции, второстепенни разпоредители с бюджетни кредити, общини и структури, работещи по проблемите на образователната интеграция. Това пречи на обединяването и синхронизирането на усилията в цялостен интегриран подход за ефективност и устойчивост на резултатите, установява проверката на одиторите.

Не е определен ред за събирането на данни за етническия произход на децата и учениците по проекти, финансирани от национални програми и със средства по три схеми на ОП „Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР). Това затруднява оценяването дали са постигнати целите и планираните ефекти, е само един от пропуските при реализацията на интеграцията.

Така например, за усвоените по схемите около 21,45 млн. лв. за периода са посочени индикатори за изпълнение и за резултат – трябва да има над 89 хиляди лица, участващи в мерки за превенция на ранното отпадане от училище (деца, ученици, учители и родители) и близо 33 хиляди ученици, отново интегрирани в образователната система. Тези цифри обаче не носят информация какъв е броят на децата от етническите групи.

Сметната палата преценява, че не е ефективен контролът, който осъществяват регионалните инспекторати по образованието, за изпълнение на дейностите за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Липсва адекватна система за оценяване на проектните предложения от Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства и това поражда рискове за значителен субективизъм, развитие на корупционни практики, както и риск да бъдат финансирани проекти с участието на минимален брой деца и ученици от етническите малцинства.

От Сметната палата посочват такъв пример с конкурсните процедури на Центъра, при които няма конкретни изисквания към целевите групи - допустими са за финансиране всички деца и ученици, участващи в процеса на образователна интеграция, учители и родители. А в аналогична схема, финансирана по ОПРЧР, е предвидено най-малко 30% от участниците във всеки проект да бъдат деца и ученици от етнически малцинствени групи, които отпадат или въобще не попадат в образователния процес.

Насоките за кандидатстване по конкурсните процедури на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства съдържат и субективни критерии и показатели за оценка, категорични са одиторите.

При едно от проектните предложения не става ясно по какъв начин е извършена оценката на въпроса и на каква база са поставени точките в индивидуалните оценъчни таблици.

Сериозни диспропорции има в оценката доколко необходими и обосновани са предложените разходи и задоволително ли е съотношението между прогнозните разходи и очакваните резултати и др. 

За друг проект има съществена разлика между индивидуалните оценки на членовете на оценителната комисия.

Аналогично е положението при показателите, показващи достатъчни ли са капацитетът на водещата организация и на партньора по проекта, съответствието на целите, ясно ли са дефинирани и стратегически избрани участниците в проекта, изпълним ли е планът за действие, където оценките варират от „задоволително“ до „много добро“.

Една от индивидуалните оценъчни таблици е попълнена с молив, а останалите са омастилени, като са налице данни за поправка на оценките, констатира още проверката на одитната институция.

Сметната палата е дала три препоръки към министъра на образованието и науката и 18 препоръки към управителния съвет и директора на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:37 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

3
rate up comment 3 rate down comment 1
markoci
преди 8 години
Абе колега , повечето от тези пари са усвоени точно то ромски фондации. Ако някои е откраднал парите са си те самите !!!Импето е прав, тази група просто не желае да се интегрира , не желае да работи , не желае да учи , желае да живее като в 14 век....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 4
MZ/X
преди 8 години
Това което получават ромите по тези програми са жълти стотинки, спрямо това което се краде. Ако строиш стадион може да откраднеш 20-30%, ако харчиш за ромска програма обаче може да откраднеш 99% и накрая да хвърлиш вината за видими резултати върху ромите. Бъди сигурен, че болшинството от стипендиите само на хартия ще се получат от ромски деца. Политиците удобно могат да ползват ромите за избори и крадене на пари. Политиката няма никакъв интерес да ги извади от положението в което са, а такива като теб услужливо и удобно насочват вниманието към ромите, вместо към крадливите политици.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 4
MZ/X
преди 8 години
Българи са откраднали едни 26 милиона лева. Какво общо има това с ***, освен че парите са били предвидени за тях?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още