IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

МФ прогнозира бюджетен излишък от 3% от БВП в края на май

В края на април излишъкът възлиза на 2,351 млрд. лв. спрямо такъв за 1,07 млрд. лв. година по-рано

18:50 | 31.05.16 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p style="text-align: justify;">
	<em>Снимка: архив, Ройтерс</em></p>

Снимка: архив, Ройтерс

Към края на април Министерството на финансите (МФ) отчита излишък по консолидираната фискална програма (КФП) от 2,6% от прогнозния брутен вътрешен продукт за 2016 г., като до края на май очаква той да нарасне до 3% от БВП. Резултатите се дължат основно на ръста на данъчните приходи и отложени разходи.

На касова основа салдото по КФП в края на април е положително и възлиза на 2,351 млрд. лв., сочат данните за състояниет на държавния бюджет, оповестени от финансовото министерство.

Излишъкът се формира от излишък по националния бюджет в размер на 1,388 млрд. лв. и излишък по европейските средства в размер на 962,9 млн. лв. За сравнение - за първите четири месеца на 2015 г. имаше излишък по КФП в размер на 1,067 млрд. лв., или 1,2% от БВП.

Според МФ факторите за подобрението на бюджетната позиция продължават да бъдат не само по-високите приходи, но и свиването на разходите спрямо същия период на предходната година. Друга причина за резултата е фактът, че върху текущия размер на бюджетното салдо влияние оказва и изместването на част от планираните разходи за следващи периоди.

До края на май ведомството прогнозира излишък в размер на 2,683 млрд. лв., което е 3% от прогнозния БВП. За сравнение – за 5-месечието на 2015 г. бе отчетен излишък по КФП в размер на 1,091 млрд. лв., което представлява 1,3% от БВП.

Към 30 април 2016 г. постъпилите приходи и помощи по КФП са в размер на 12,17 млрд. лв., или 36,9% от годишните разчети. Съпоставено с първите четири месеца на 2015 г. приходите и помощите нарастват с 839,6 млн. лв., или със 7,4% на годипна база. Ръстът спрямо предходната година се дължи на по-високите данъчни и неданъчни приходи, които нарастват с 1 010 млрд. лв., докато постъпленията в частта на помощите (възстановени средства от Европейската комисия) са със 170,4 млн. лв. по-малко.

В края на май МФ прогнозира приходите и помощите да са за 14,832 млрд. лв., или 44,9 % от годишния разчет, като спрямо края на май 2015 г. да има ръст от 1,014 млрд. лв. Това повишение ще дойде отново от по-високите данъчни и неданъчни приходи, които се очаква да нараснат с 1,247 млрд. лв., а същевременно постъпленията от помощи да намалеят с 233,1 млн. лв.

В края на април общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) възлиза на 9,189 млрд. лв., което представлява 35,4% от планираните за годината приходи. Съпоставени с април 2015 г., данъчните постъпления нарастват номинално с 10,5%, или с 869,6 млн. лв. Най-значителен ръст МФ отчита при постъпленията от косвени данъци.

Приходите от преки данъци са в размер на 1,89 млрд. лв,. или 40,3% от предвидените за 2016 г., като спрямо първите четири месеца на 2015 г. нарастват със 160,3 млн. лв., или с 9,3%.

Приходите от косвени данъци са в размер на 4,515 млрд. лв., което е 34% от разчетите за годината. Съпоставено с предходната година те нарастват с 567,6 млн. лв., или с 14,4%. Постъпленията от ДДС са в размер на 3,007 млрд. лв., или 35,8% от планираните. Те се увеличават с 393,8 млн. лв. спрямо четиримесечието на 2015 г.

Размерът на невъзстановения ДДС към края на април е 142,5 млн. лв. МФ отчита ръст и при приходите от акцизи, които възлизат на 1,44 млрд. лв., което е 30,8% от разчетените за годината. Освен това спрямо април 2015 г. те нарастват с 13,2%, или със 168,1 млн. лв. Постъпленията от мита са за 54,5 млн. лв., или 36,3% от разчета за годината.

Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по Закона за корпоративното подоходно облагане) са в размер на 466,6 млн. лв., което е 51,2% изпълнение на годишните разчети.

Приходите от социално и здравноосигурителни вноски са 2,318 млрд. лв. което представлява 32,5% от разчетените за годината. Съпоставено с предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 4,5%, или със 100 млн. лв.

Неданъчните приходи са в размер на 1,648 млрд. лв., което представлява 36,8% изпълнение на годишните разчети, или със 140,4 млн. лв. повече спрямо април 2015 г. В относително изражение има 9,3% годишен ръст.

Постъпленията от помощи от страната и чужбина (вкл. помощите от фондовете на ЕС) са в размер на 1,333 млрд. лв., което представлява 52,4% от годишния разчет.

Към 30 април 2016 г. разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската в бюджета на ЕС) възлизат на 9,819 млрд. лв., което е 28,2% от годишните разчети. За сравнение - разходите по КФП към април 2015 г. са били в размер на 10,263 млрд. лв.

До края на май МФ прогнозира, че разходите ще бъдат за 12,15 млрд. лв., което би било 34,9% от годишния разчет. За сравнение - разходите за петте месеца на миналата година са в размер на 12,728 млрд. лв.

За четирите месеца на 2016 г. нелихвените разходи са в размер на 9,2 млрд. лв., което представлява 28,2% от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи са в размер на 8,692 млрд. лв. (32,8% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 508,9 млн. лв. (8,3% от разчетите). Лихвените плащания са в размер на 323 млн. лв., или 40,3% от планираните за 2016 г.

Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към април 2016 г. от централния бюджет, възлиза на 294,7 млн. лв., докато към края на май се очаква да бъде общо 356,6 млн. лв.

Размерът на фискалния резерв към април 2016 г. е 12,3 млрд. лв., като от тях 11,4 млрд. лв. са депозирани в БНБ и банки, а останалите 0,9 млрд. лв. са вземания от фондовете на ЕС за сертифицирани разходи, аванси и др.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:07 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 9 rate down comment 0
mrynmryn
преди 8 години
И аз тъкмо това се питам, спокойно може сега да задели 1%, 1% да отиде за заеми и последния за лек "ретуш" на сегашния бюджет, но тия неща не печелят средностатистическия черен избирател.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 5
Internet
преди 8 години
Този миризлив *** Гожранов смята че като не плаща дължими разходи ще трупа резерви за фукня на Тиквата. На Пирогов защо не са платили? Или в резерва им са и парите на Здравната каса? Неплатените...*** милиционерски, да *** дано.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 16 rate down comment 4
Internet
преди 8 години
Този миризлив *** Гожранов смята че като не плаща дължими разходи ще трупа резерви за фукня на Тиквата. На Пирогов защо не са платили? Или в резерва им са и парите на Здравната каса? Неплатените...*** милиционерски, да *** дано.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 26 rate down comment 1
aldy
преди 8 години
Как става така, че имало "излишък" в бюджета, а се теглят нови заеми? После знаем - "излишъкът" изчезва яко дим, а остават само заемите и дефицита на бюджета. За такива врътки с народните пари в нормална страна се лежи с дълги присъди.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още