Платежен баланс
Очакваното по-умерено реално нарастване на износа и вноса през 2016 г. при продължаваща низходяща динамика на цените ще се отрази и в забавяне на индикаторите за търговия в номинално изражение. Темпът на нарастване на износа на стоки (3,4%) ще бъде по-голям от повишението на вноса (0,3%).
Ръстът на общия износ на стоки и услуги (3,6%) също ще остане над този на вноса (0,4%).
Подобрението на баланса по статията „Стоки и услуги“ напълно ще компенсира по-малкото трансфери от ЕС, свързани с преминаването към оперативни програми от новия програмен период 2014- 2020 г.
Балансът на текущата сметка ще се покачи до 1,8% от БВП през 2016 г. От 2017 г. реалното нарастване на вноса ще бъде подкрепено и от ускорение във вътрешното търсене.
Очакваното средногодишно покачване в цените на нефта и други водещи стоки във външната търговия на страната ще се отразят в по-осезаемо нарастване на дефлаторите и, съответно, в ускорение в номиналните растежи както на вноса, така и на износа.
Износът на стоки и услуги ще нараства от 4,9% през 2017 г. до 6,5% през 2019 г., а вносът – от 4,2% до 6,9%. Очакванията са ПЧИ да бъдат на нива около 3,7% от БВП в периода 2016-2019 г.
Паричен сектор
Паричното предлагане ще нарасне с 8% през 2016 г., като се очаква този темп да се повиши леко през следващата година до 8,3%. Тенденцията на плавно ускоряване на ръста на годишна база на широките пари ще се запази и до 2019 г., когато той ще достигне 9%.
Депозитите в банковата система ще нарастват с близки темпове до тези на паричното предлагане през целия прогнозен период. През настоящата и следващата години основен принос за това ще имат овърнайт депозитите, но през 2018 г. и 2019 г. растежът им ще се забави за сметка на ускоряването на по-ниско ликвидните депозити (с договорен матуритет и договорените за ползване след предизвестие).
Кредитирането за частния сектор ще се активизира плавно в периода 2016- 2019 г. В края на 2016 г. растежът му на годишна база ще остане леко отрицателен (-0,4%), което в най-голяма степен ще се дължи на провеждащите се в банковия сектор прегледи на качеството на активите и предстоящите стрес тестове. По-забележимо ускоряване на темпа на растеж на кредита за частния сектор ще има през 2017 г. до 2,4%, а в края на 2018 и 2019 г. той ще достигне съответно до 4,2% и 5,5%.
Основен двигател за това ще бъде нарастването на корпоративните кредити, които през 2016 г. и 2017 г. ще покриват предимно нужди от оборотни средства, докато през последните две години от разглеждания период ще нараства ролята на инвестиционните кредити.
Кредитите за домакинства също ще се ускорят, благодарение както на потребителските, така и на жилищните кредити, влияние за което ще окажат прогнозираното ускоряване на растежа на частното потребление, положителните тенденции на пазара на труда от гледна точка на заетост и доходи и започналото възстановяване на пазара на недвижими имоти.
преди 8 години Напълно подкрепям мнението. На страната ни е нужен реален ръст от поне 5%, за да можем в рамките на 10-15 години да настигнем централно и южно европейските страни. Всичко останало е просто стагнация. А този ръст може да се постигне единствено чрез сериозни инвестиции в образованието и коренна реформа в правоохранителната и правосъдната системи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Напълно подкрепям мнението. На страната ни е нужен реален ръст от поне 5%, за да можем в рамките на 10-15 години да настигнем централно и южно европейските страни. Всичко останало е просто стагнация. А този ръст може да се постигне единствено чрез сериозни инвестиции в образованието и коренна реформа в правоохранителната и правосъдната системи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Цялата тази информация показва как МФ не предвиждат никакъв растеж и никакви реформи за да го предизвикват.Прозира липса на визия и идея за водене на проактивна политика от страна на държавата. На въпроса политика на консолидация или политика на растеж - отговора е "ами нищо няма да правим". Аз не знам за какво са ни такива управници. Явно мисълта и енергията им ще са средоточени върху устойчиво крадене, а не просперитет на държавата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Че защо не - това тук е дългова спирала, черно на бяло: Освен това в края на периода съотношението държавен дълг към прогнозния БВП се очаква да не надвиши 30% спрямо 25,7% в края на февруари 2016 г.Основна предпоставка за нарастване на държавния дълг е потребността от осигуряване на средства за рефинансиране на дълга в обращение, финансиране на бюджетните дефицити и поддържане нивото на фискалния резерв като антицикличен механизъм за посрещане на текущи ликвидни дисбаланси, поясняват от МФ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар