IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българите вземат потребителски заем най-често за ремонт и обединяване на дългове

Активни региони на кредитния пазар са София и Пловдив

14:39 | 16.12.15 г.
Българите вземат потребителски заем най-често за ремонт и обединяване на дългове

Най-често българите вземат потребителски кредити за ремонт на дома, обединяване на задължения и пари в брой. Най-високата средна сума е за консолидация – 5 325 лв. Следващи по стойност са кредитите за покупка на автомобил със средна сума от 4 776 лв., а на трето - за ремонт на дома с 4 056 лв. Това показват данните от първото издание на обзора „Потребителският кредит на българина”, изготвен от БНП Париба Лични Финанси, България за периода май – ноември 2015 г.

През този период българите най-често са кандидатствали за потребителски кредит за ремонт на дома. Това включва вътрешни ремонти, изолация, смяна на дограма, ремонт на покрива и др. Банката припомня, че при обединението на задължения клиентите спестяват от лихви и такси, като заплащат само една вноска. 

Според проучването много хора предпочитат да получат пари в брой за финансиране на своите проекти. С тези средства те покриват ежедневни разходи, заплащат комунални услуги, финансират малки ремонти, пътувания, покупка на техника и др. Средната сума на заемите за пари в брой 3 200 лв.

С потребителски кредит хората финансират и медицински услуги. Средната стойност на кредитите за тази цел е 2 832 лв.

Най-активни на пазара на потребителско кредитиране са клиентите на възраст 30-60 години. Според данните на банката 66,76% от запитванията за кредит са получени от тази група. На второ място са клиентите под 29 години с 23,27% от запитванията, а най-слабо активни са тези над 60 години с 9,97%.

И в двете групи, под 29 и 30-59 години, има засилен интерес към покупката на автомобили. Тези проекти са на 3-то място с 15,9% от всички потребителски кредити, заявени от хората под 29 години.

За групата на 30-59 годишните покупката на кола е на 4-то място с 10,3%. В същото време за хората над 60 години тези проекти са на 6-то място с 4%, а на 4-та позиция са заемите за лечение с 8,86%.

Според експертите високият интерес към покупката на автомобили сред клиентите под 29 години се обяснява с факта, че на тази възраст те купуват първата си кола. Хората на възраст 30-59 искат втори автомобил в домакинството или да заменят стария с по-нов модел.

Мъжете и жените са почти еднакво активни на пазара на потребителски кредити – 52,25% срещу 47,75%. Мъжете най-често вземат кредит за ремонт на колата (77,14%), покупка на автомобил (68,98%) и свободно време (62,3%).

Близо 65% от жените заявяват, че целта на кредита е образование. Над 63% посочват като причина за запитването за кредит лечение, а 56% - семейни тържества. Наблюдава се сравнителна равнопоставеност между мъжете и жените при запитванията за финансиране на покупка на мебели, обединяване на задължения и пари в брой.

Най-високият среден размер на потребителските кредити за покупка на стоки на изплащане се наблюдава в категория „Строителни материали и инструменти” – 1 396 лв. На второ място са климатиците със среден размер на молбите 1 109 лв., а на трето е групата „Изолационни материали” с 988 лв. Най-търсената стока, купувана на изплащане, е телевизорът, който заема 5-то място със среден размер на кредита 848 лв.

Близо 19% от запитванията за потребителски кредит са получени в София. На второ място след столицата е Пловдив с 10,4% от запитванията. Високата активност в тези градове не е изненада, тъй като в тях живее близо 30% от населението на страната, а заетостта и възнагражденията са по-високи от средните за България. На дъното на скалата са Смолян и Търговище.

Над 55% от хората, които са отправили запитване за потребителски кредит, са използвали алтернативни канали за кандидатстване като интернет и телефон. Най-активни в ползването на тези иновативни канали са от групата под 29 години – 35,49% от тях са кандидатствали през интернет, а 30,57% - по телефона.

В групата 30-59 години около 35% са кандидатствали по телефона, а 20,5% - онлайн. Най-консервативни са клиентите над 60 години. Близо 70% от тях предпочитат посещение в офис или при кредитен консултант в магазин.

Според експертите делът на алтернативните канали при кандидатстване за потребителски кредит постоянно ще нараства, включително заради развитието на онлайн бизнеса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:26 | 08.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още