Преизпълнение на приходите в Бюджет 2015, с което ще се намали дефицитът, и изоставане от плана за оптимизиране на разходите за персонал за тази година, но заради което актуализация на финансовия план няма да има. Това заявява министърът на финансите Владислав Горанов в интервю за в. „Труд“, цитиран от пресслужбата на ведомството.
„Преизпълнение на приходите ще има. Голяма част от него ще отиде за намаление на дефицита, който беше предвидено да намалее спрямо 2014 г. от 3,7 на сто до 3% през 2015 г.“, коментира Горанов, но добавя, че се очертават и някои проблеми, свързани с европейските средства.
„До края на тази година трябва да бъдат извършени всички плащания по проекти, които се изпълняват по сегашния програмен период. Това крие потенциални рискове от необходимостта за осигуряване на допълнителен ресурс за авансово финансиране на тези ускорени плащания, особено през втората половина на годината“, казва той, но успокоява, че продължават да се правят анализи в тази посока.
„Основната ни задача е да съберем по-голямата част от приходите. В последствие усилията ще са насочени както към успешното приключване на програмния период, така и към намаляване на предварително заложения дефицит с възможно най-много спрямо предвиденото в годишния разчет“, обяснява министърът на финансите.
„Към юли 2015 г. приходите са повече с 2,18 млрд. лв. спрямо същия период на миналата година и по-голямата част се дължи на подобряването на събираемостта на данъчните и неданъчните приходи, като основната част е по линия на ДДС и акцизите“, разкрива той.
По отношение на акцизите също се очаква да има значително преизпълнение на планираните разчети, като минималното забавяне към полугодието отдавна е преодоляно.
„Към края на юли събираемостта на приходите от акцизи вече е 58% - или толкова, колкото трябва да постъпва, а към месец август отчитаме още по-добро изпълнение“, обяснява Горанов.
Той посочва, че общото преизпълнение на приходите от ДДС не отговаря на темповете на ръст на икономиката, следователно това номинално увеличение идва основно по линия на по-добрата събираемост.
„Основната ни задача е да съберем по-голямата част от приходите, а впоследствие усилията ще бъдат насочени както към успешното приключване на програмния период, така и към намаляване на предварително заложения дефицит с възможно най-много спрямо предвиденото в годишния разчет“, категоричен е той.
Във връзка със започналото препломбиране на всички бензиноколонки на бензиностанциите министърът отбелязва, че диспропорциите в горивата са били установени в началото на лятото, когато информацията за изведените от данъчните складове горива е започнала да се разминава с декларираните в системата на приходната администрация постъпления от ДДС.
При започналите проверки е бил установен и проблемът с това, че някои обекти биха могли да бъдат манипулирани заради лошо поставените уреди, свързани с функционирането на самите бензиноколонки.
„Ще бъдем безкомпромисни към всички, които си позволяват да продават некачествени горива и да ощетяват фиска“, заявява той.
На въпрос възможен ли е компромис с измервателните уреди при земеделските производители, министър Горанов отговаря, „ако някой прецени, че количествата горива, които използва, са малко и не му се налага да прави такава инвестиция, той би могъл да премине към другите методи, описани в наредбата, които не подлежат на допълнителна инвестиция. Производителите и търговците на горива многократно са заявявали готовност да доставят колкото и каквито е нужно горива, където и да посочат земеделските производители, в която и да е точка на страната“.
По думите на финансовия министър безспорно има изоставане в плана за оптимизиране на разходите за персонал за тази година.
„Многократно информирах правителството за министерствата, които не предприемат необходимите мерки. Заявили сме неведнъж, че лимитите са фиксирани в годишния закон за бюджета и те трудно могат да бъдат променяни без актуализация, каквато нямаме намерение да правим“, категоричен е финансовият министър.
Според Горанов съществува реален риск ведомствата, които не си спазват графиците за разходване на средствата и не предприемат необходимите мерки, да изпитат затруднение в края на годината.
„Все пак съм оптимист, че голяма част от министерствата ще успеят да се справят. За тези, които не успеят, отговорът е, че Законът за държавния бюджет е определил лимитите и само парламентът може да ги промени“, напомня той.
Владислав Горанов акцентира, че за първа година лимитите на разходите за персонал са фиксирани в Закона за държавния бюджет и правителството не може да се изкуши да приоритизира разходите за заплати за сметка на инвестиционни и други разходи и да ги увеличи със собствено решение.
„За да се променят тези показатели, трябва да се направи актуализация на бюджета, а това не се налага“, добавя той.
Владислав Горанов анонсира, че в рамките на предстоящата кампания за изменение на данъчните закони, ще се нанесат промени и в Закона за ограничаване на плащанията в брой, с които размерът на разрешените плащания в брой да бъде намален. Той допълва, че предвижданите промени в данъчните закони ще бъдат свързани с хармонизиране с европейското законодателство, с подобряване на контрола и намаляване на възможността за избягване на облагане и с намаляване на административната тежест и подобряване на обслужването.
По отношение на предложеното изравняване на акцизните ставки за горивата, използвани като моторно гориво с тези на горивата, използвани за отопление, анализът показва, че намалената ставка не отива в полза на поевтиняване на отоплението за социалните заведения, детските градини и въобще за консуматорите на такъв тип гориво, а по-скоро остава в увеличението на печалбата на търговците на горива и изкривяването в модела показва, че няма причина за такава компенсация.
„В този смисъл е спекулация, че се очаква драстичен ръст на цените“, обръща внимание министър Горанов, „но дори и това да се случи, консуматорите ще бъдат компенсирани през бюджета за 2016 година“.
Министърът на финансите отбелязва още, че графикът за промяна на акцизите на цигарите е приет в края на 2014 г. и в момента се обсъжда коя би била най-правилната структура, която да доведе до сравнително запазване на ценовите равнища на ниския клас цигари.