IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

М. Глушков: За застрахователите 2015 г. е първата с оптимизъм от кризата насам

Печалбата, която реализира застрахователният пазар, се дължи до голяма степен на дохода от инвестиции, коментира пред Investor.bg членът на УС на ДЗИ

08:15 | 12.08.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p style="text-align: justify;">
	Милен Глушков, член на УС и изпълнителен директор &bdquo;Финанси и риск&ldquo; на &bdquo;ДЗИ &ndash; Общо застраховане&ldquo; ЕАД и &bdquo;ДЗИ &ndash; Животозастраховане&ldquo; ЕАД.<em> Снимка: личен архив</em></p>

Милен Глушков, член на УС и изпълнителен директор „Финанси и риск“ на „ДЗИ – Общо застраховане“ ЕАД и „ДЗИ – Животозастраховане“ ЕАД. Снимка: личен архив

Милен Глушков се присъединява към екипа на застрахователната компания ДЗИ в началото на 2010 г. като директор на дирекция „Финанси“, а от декември 2013 г. е изпълнителен директор „Финанси и риск“ и член на Управителния съвет на ДЗИ  Общо застраховане“ ЕАД и ДЗИ – Животозастраховане ЕАД.

Професионалният му опит включва още различни ръководни позиции в банковата сфера в областта на финансите като служител в групата на Пощенска банка в България, където през 2007 г. участва в екипа по сливането на Пощенска банка с ДЗИ Банк и отговаря за различни финансови функции.

Милен Глушков е възпитаник на Бизнес училище „Влерик“, Белгия, където завършва МВА програма през 2013 г., и на Университета за национално и световно стопанство в София с магистратура по „Счетоводство и контрол“.

Член е на Икономическата и финансова комисия към Асоциацията на застрахователите в България от 2010 г. и на Асоциацията на дипломираните експерт-счетоводители на Великобритания от 2007 г.

През юни 2015 г. Милен Глушков бе удостоен с приза на консултантската компания EY „CFO of the year 2015“ в категория „Планиране и бюджетиране“.

С г-н Глушков поговорихме за състоянието и перспективите пред застрахователния пазар, за сливанията и придобиванията в сектора, за природните бедствия и за новия Кодекс за застраховането.

Г-н Глушков, как се представя застрахователният пазар от началото на 2015 г.?

- Ако трябва да използвам една дума за да обобщя представянето на застрахователния пазар от началото на годината, най-точното описание е „позитивно“. На фона на изпълнената с „катастрофи“ и затруднения от всякакъв порядък 2014 г. – икономически, политически и природни – от началото на тази се наблюдават симптоми на съживяване на икономиката и в частност - на застрахователния бизнес.

През 2015 г., към края на май, е отчетен ръст от 9%, което я прави първата година след кризата, в която се регистрира по-съществен подем. Засилен интерес от страна на клиентите са наблюдава при всички застраховки, като се отличават традиционно популярните за нашия пазар „Гражданска отговорност“ и „Автокаско“.

Все по-голяма популярност сред работодателите набира и застраховката за медицински услуги, като тази бизнес линия отчита ръст от 16% на годишна база. От гледна точка на финансови резултати - все още е твърде рано да се даде обективна оценка каква ще бъде годината, но всички се надяваме да бъде по-успешна както за нашите клиенти, така и за застрахователите в бранша.

С какво тази година е по-различна от 2014 г. според Вас?

- Както вече споменах, 2015 г. е първата година след кризата, в която се наблюдава оптимизъм както при нас застрахователите, така и в други сфери на бизнеса. Това може и да се окаже и така дълго чаканата година на икономически подем и нов старт за бизнеса. Това обаче не означава, че ефектът ще бъде видим и върху печалбите на самите застрахователи.

Комбинираната квота на щетимост на българския застрахователен пазар е над здравословното й ниво в дългосрочен план, което означава, че печалбата, която реализира застрахователният пазар, се дължи до голяма степен на дохода от инвестиции. А ние всички знаем какво се случва на капиталовите пазари - доходността по инвестициите достигна исторически минимум, дори и отрицателни стойности в някои членки на еврозоната (Германия, Белгия), което макар и да бе частично коригирано покрай кризата с Гърция, не променя значителното положението спрямо предходните години.

Тази година бе по-различно и с нещо друго – дълговата криза в Гърция, която без съмнение постави много въпросителни. За съжаление, макар и да бе постигната договорка между правителството на Гърция и кредиторите й, моето лично мнение е, че цената бе твърде висока без да имаме сигурността, че това сътресение няма да се повтори и реално остави под съмнение възможността на Гърция да се върне към икономически ръст в краткосрочен и средносрочен период.

Какви са очакванията Ви за пазара до края на 2015 г.?

- Все още е трудно да се каже дали подемът при застраховането от началото на година ще се запази през цялата 2015 г. През месец май се забелязва леко забавяне на темповете, като например ръстът, който наблюдавахме при имущественото застраховане в началото на годината, вече е заличен.

Това, разбира се, може да се дължи както на сезонни фактори, така и на специфики на отделни компании на пазара. Въпреки това аз съм оптимистично настроен, че 2015 г. ще бъде добра за продажбите на българския застрахователен пазар.

В първите месеци на годината животозастраховането като че ли движи индустрията. Какви са тенденциите при застраховките на животозастрахователния пазар?

- Стартирането на програмата на Европейската централна банка за изкупуване на активи в началото на годината оказа силно въздействие върху капиталовите пазари. Намаляването на доходността по дълговите ценни книжа и депозитите и проблемите в банковата система спомогнаха за засилване на интереса към животозастрахователните продукти от спестовен характер и такива с инвестиционна част.

Това е и причината за ръста на пазара, който се наблюдава от началото на годината, и посоката, в която ще се развива бизнеса занапред. Алтернативите на депозитите, ще са продуктите, които ще привличат и в бъдеще все повече клиенти.

А какво можем да кажем за продуктите при общото застраховане?

- Сред общо застрахователните продукти най-популярни продължават да бъдат застраховките свързани с управлението на МПС – „Автокаско“ и задължителната застраховка „Гражданска отговорност“.

Двете застраховки заедно допринасят за над 70% от привлечения премиен приход на целия пазар. На трето място по популярност се нареждат имуществените застраховки, с пазарен дял от 15% и последните 15% се поделят измежду останалите продукти. Това състояние на пазара се наблюдава в продължение на много години и съществена промяна в близко бъдеще едва ли ще има.

Търсят ли се повече имуществени застраховки спрямо година по-рано, например, когато връхлетяха природните бедствия?

- Както споменах по-рано, при имуществените застраховки имаше ръст, но съгласно последните данни публикувани от КФН, такъв вече няма. Важно е да отбележим, че данните, които КФН публикува за този вид бизнес, са агрегирани – те включват премиен приход както от застраховането на жилищни сгради, така и от сгради и съоръжения, използвани за индустриални цели, и застраховки за земеделски култури

Така че, както виждате, реално ние не можем да бъдем сигурни дали природните бедствия бяха фактор, който въздейства върху интереса на клиентите към този продукт. При нас в ДЗИ се наблюдава ръст на застраховките „Пожар“ и други опасности, но не може да се каже, че той се дължи изцяло на рязък скок в търсенето поради зачестилите природни бедствия.

Българският потребител все още поставя на първо място автомобила си и едва след това дома и живота си. Това в дългосрочен период ще се промени, но промяната няма как да се случи за една година.

А търсят ли се повече автомобилните застраховки, например, заради градушките?

- От август миналата година до сега се наблюдава засилен интерес към застрахователният продукт „Автокаско“, като данните за 2015 г. към май показват над 11% ръст в премиите за целия пазар.

Все още ли застрахователите изплащат обезщетения за щетите от природните бедствия?

- Да. Все още изплащаме щети по природните бедствия от миналата година, предимно свързани с автомобилно застраховане. Поради изключителната натовареност на нашите партньори - доверените и официални сервизи, част от автомобили не са ремонтирани окончателно, което съответно - води и до известно забавяне, но техният брой намалява значително, с всеки изминал месец. Клиентите, предпочели да получат обезщетението си директно, са обслужени и са получили съответните суми.

Какъв е размерът им?

- За ДЗИ размерът на щетите от природни бедствия през миналата година е приблизително 20 млн. лв., като най-сериозен дял има градушката от 8 юли в София. За целия пазар сумата е над 200 млн. лв.

Готови ли са застрахователите, ако наблюдаваме подобни природни събития и тази година?

- Застрахователният бизнес е подчинен на строги правила за капиталова адекватност, платежоспособност и нива на риск, които могат да бъдат поемани. Като част от своята рискова политика всяка компания има и презастрахователна програма. Някои компании са по-консервативни, други задържат повече риск за себе си.

На база на наблюденията ми върху пазара мога да кажа, че като цяло той е готов да поеме дори и значителни природни бедствия. Това беше доказано и с начина, по който пазарът се справи през 2014 г.

Някои компании, като ДЗИ поради презастрахователната си програма, въпреки огромните изплатени обезщетения, постигнаха планираните си финансови резултати към края на годината, други не успяха, но клиентите на всички бяха обслужени качествено и навреме.

Последна актуализация: 04:59 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още