В близо 30% от случаите на финансови измами те произтичат от финансовия отдел на дадената компания. Това показва досегашната практика на Мариус Виталис, съдружник в Partner FIDS, EY Полша, който разказа различни интересни случаи от работата си в тази област в рамките на ежегодния CFO Forum, организиран от EY.
Именно във финансовия отдел е съсредоточено нужното знание за извършването на измамите, което логично го прави един от техните източници, поясни експертът. Виталис даде за пример случай, в който служителка е изплащала голяма част от данъчните задължения на компанията не към държавата, а към себе си. Разкриването на престъплението е станало, след като част от колегите ѝ забелязали новата ѝ кола и обменили информация, че всъщност тя няма от къде да има средствата за нея.
Виталис обърна внимание и на рисковете, които произтичат от обкръжаващата среда на фирмата. „Често пъти компанията дори не разбира, че е част от схема за данъчни или други подобни измами“, отбеляза той. Това може да стане, когато доставчик предложи на компанията по-евтини продукти, защото не плаща ДДС. Тя не прави нужните проверки и приема офертата, и така на практика става част от измамна схема, добави специалистът.
Виталис посочи, че финансовият директор е този, който трябва да се бори с измамите, като се съсредоточи на първо място върху превенцията им.
„Важни са проактивните действия на финансовия директор. Когато е налице измама, вече е прекалено късно. Някой вече е взел парите, репутацията на компанията се е сринала и т.н. Трябва да се опитваме да предвидим проблема, да се разследва дали "червените лампички" са проблем, или не са проблем", заяви пред Investor.bg Виталис.
„Говорете с хората, опитайте се да намерите къде могат да се коренят проблемите, за да ги премахнете“, поясни той, добавяйки, че понякога служителите във фирмата се страхуват да говорят за практиките, които виждат.
"Затова е важно да се изгради достатъчно анонимна система за подаване на сигнали", смята той.
В тази връзка Виталис разказа и за свой клиент, в чиято т. нар. "кутия за оплаквания" никога не постъпвали оплаквания. Причината е прозаична - поставената камера точно над кутията и страхът у служителите, че в крайна сметка би се разкрило кой каква информация подава на ръководството.
Investor.bg бе медиен партньор на събитието