IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

1 на всеки 10 домакинства в България притежава застраховка „Каско“ на автомобила

44% от домакинствата у нас използват „Гражданска отговорност, свързана с притежаване и използване на МПС“, сочи проучване на GfK

14:00 | 06.06.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
1 на всеки 10 домакинства в България притежава застраховка „Каско“ на автомобила

Едно на всеки десет домакинства в България притежава застраховка „Каско“ на автомобила, докато за региона на Централна Европа едно на всеки четиринадесет домакинства е сключило подобна полица. Това разкриват резултатите от проучването на GfK за пазара на автомобилни застраховки в страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ).

Застраховка „Каско“ на автомобила, която се възприема също така и като пълна застраховка на автомобила, е доброволна застраховка в повечето държави, което оказва влияние върху пазара на този продукт.

Към юни 2015 г. средно около 7% от домакинствата в ЦИЕ имат такава застраховка. Има обаче две държави, които рязко се различават от средните стойности. Според GfK това са Словения и Сърбия.

В Словения почти 41% от домакинствата имат застраховка „Каско“ на автомобилите си. Това се дължи на факта, че има много висок дял на купени автомобили през лизингови дружества, които искат от своите клиенти да сключат такава застраховка.

От друга страна в Сърбия само 1% от хората използват такава застраховка, докато в Чехия делът на използващите „Каско“ е значително над средното ниво, достигайки над 14% от домакинствата.

Словакия и България достигат 10-процентното ниво на използване на „Каско“, докато в останалата част от страните в ЦИЕ тази цифра е под 10%. Това означава, че по-малко от 1 на 10 домакинства има сключена такава застраховка. У нас основните ползватели на тази застраховка са лица в активна работеща възраст, работещи в частния и държавния сектор, с доходи над средните за страната.

Ситуацията става много различна, поглеждайки резултатите от проучването на GfK за „Гражданска отговорност, свързана с притежаване и използване на МПС“, тъй като тази застраховка оказва влияние върху целия автомобилен пазар на съответната държава. Имайки предвид, че тази застраховка е задължителна за всички собственици на автомобили, от GfK посочват, че по този начин тя влияе върху покупателната способност на населението.

Според данни от изследването на компанията средният процент на използване на „Гражданска отговорност“ сред държавите, включени в проучването, достига 47%. С други думи - едно от всяко второ домакинство има такъв тип застраховка.

В България използването на гражданска отговорност се доближава до средното за региона на ЦИЕ, като поради задължителния характер не се използва само от хората на възраст над 60 години, без образование и доход.

Основните ползватели на „Гражданска отговорност са мъжете, живеещи в големите областни градове. Резултатите от проучването на GfK издават, че 44% от домакинствата в България използват „Гражданска отговорност“.

През първото тримесечие на 2015 г. премиите на застрахователните компании от сключени застраховки „Гражданска отговорност“ растат с 8,1% на годишна база до 165,34 млн. лв., показват изчисленията на Investor.bg на база актуалните данни за пазара, публикувани от Комисията за финансов надзор. Към края на март най-висок е премийният приход на „Лев инс“ (31,145 млн. лв.), „Бул инс“ (24,194 млн. лв.) и „Армеец“ (15,45 млн. лв.).

Данните показват още, че през първото тримесечие обемът на изплатените обезщетения по тази застраховка намаляват с 2,8% на годишна база до 78,5 млн. лв. За периода най-високи са плащанията на „Лев Инс“ (23,8 млн. лв.), „Булстрад“ (11 млн. лв.) и „Евроинс“ (10,6 млн. лв.).

Различията между съответните държави следват социоикономическите разлики, сочат данните на Gfk. Докато в Хърватска и Чехия проникването на пазара на полици „Гражданска отговорност“ достига 60%, в Украйна то е от едва 12%.

Поглеждайки останалите държави, които участват в проучването, проникването на пазара на полиците „Гражданска отговорност“ надвишава 50% само в Словения. В Полша процентът е 47%, в България - 44%, а в Сърбия е 38%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:08 | 04.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още