Повод за съмнение обаче дават данните за събраните приходи от данъците върху доходите на физическите лица, които за първите два месеца на 2015 година са с 66,2 млн. лева по-малко в сравнение с предходната година - спад от 14,3%.
На фона на ръста на заетите в края на миналата година обяснение за по-малкото събрани приходи може да се търси в договорите за полагане на този труд. Въпреки че работещите в икономиката се увеличават, наетите по трудово и служебно правоотношение в края на 2014 г. са по-малко в сравнение с края на 2013 г. Това означава, че ръстът се дължи на повече самонаети и/или повече наети по договори, различни от трудови (например граждански и авторски), по силата, на които има нормативно признати разходи, намаляващи осигурителния доход и данъчната основа, а оттам – приходите от осигуровки и данъци.
Още по-интересна е ситуацията с разходите, които, изненадващо, се увеличават, отбелязва Стайков.
„В други години изненадата можеше да дойде от това с какъв темп се увеличават разходите, но не и заради самото увеличение, защото всяка година заложените в бюджета консолидирани разходи бяха по-високи в сравнение с предходната“, пише икономистът.
2015 година е първата от много години насам, в която консолидираните разходи (без вноската в бюджета на ЕК) се очаква да са по-ниски в сравнение с предходната година - със 149,3 млн. лева или близо 0,5%.
Как да си обясним тогава увеличението на разходите за първите два месеца на годината с 23,8 млн. лева?
Едното обяснение са по-високите разходи за лихви – с 50 млн. лева, но това не е изненада, тъй като МФ очаква с 267,5 млн. лева по-високи годишни разходи за лихви. Изненадата идва от това, че по прогноза тези допълнителни разходи трябва да бъдат компенсирани основно от по-ниските разходи за заплати и осигуровки – понижение с 333.5 млн. лева.
„Добре, но за първите два месеца разходите за заплати са с 20,5 млн. лева. по-високи от същите през 2014 година“, отбелязва още експертът.
За него през последните три години е имало само четири месеца, в които месечните разходи за заплати са били под същите за съответния месец на предходната година, което сериозно подкопава тезата, че сега разходите са високи, но в следващите месеци ще бъдат намалени, така че да бъде изпълнена бюджетната цел.
„Нещо повече – предстоят местни избори, което почти сигурно предполага по-високи разходи“, прогнозира Стайков.
Още по-лошото е, че при групи разходи, при които за годината се прогнозира ръст – текуща издръжка и социално осигуряване, се наблюдава свиване през първите два месеца на годината. Независимо от развитието на бюджета през следващите години това ще се превърне в сериозен проблем поради една от следните причини.
Ако се изпълни бюджетната прогноза и тези разходи започнат да растат в сравнение с нивата си от предходната година, това, при равни други условия, ще постави под риск изпълнението на фискалната цел. Ако увеличението на тези разходи е съпътствано с преизпълнение на приходите, това ни връща към ситуацията от 2008 година, когато управляващите целенасочено подценяваха приходната част, за да могат да правят допълнителни разходи в края на годината.
Ако тези разходи към края на годината са по-ниски от предвидените в бюджетната рамка за сметка на други разходи, като заплати например, това означава че бюджетът се управлява „ръчно” без изпълнителната власт да се съобразява с гласувания от парламента закон.
През изминалата седмица вече се чуха заявки, че постъпленията в бюджета от данъци и осигуровки могат да са с около 1,5-1,6 млрд. лева повече в сравнение с предходната година при заложен ръст от 613.7 млн. лева. С други думи говори се за преизпълнение на приходите с около 1 млрд. лева. На този фон веднага се чуха и заявки за повече разходи, независимо че планираният консолидиран дефицит за годината е близо 2,5 млрд. леав.
„И той беше споменат покрай разговорите за повече приходи и по предварителни сметки, ако има сериозно преизпълнение на приходите, целта на правителството ще бъде намаляване на дефицита с близо 165 млн. лева.
„Това си заслужава да се повтори – при очаквано събрани с 1 млрд. лева. повече от очакваните приходи намалението на дефицита ще бъде с близо 165 млн. лева“, отбелязва икономистът.
Според чл. 35 от Закона за устройството на държавния бюджет, който беше в сила до началото на 2014 г. присъстваше следният текст, какъвто отсъства от настоящия Закон за публичните финанси: „Министерският съвет по предложение на министъра на финансите може да одобри допълнителни бюджетни кредити в размер до 1,5 на сто от разчета на приходите по консолидираната фискална програма за съответната година, когато те са покрити от преизпълнение на собствени приходи и/или от разкриване на нови приходоизточници”.
Предлагаме текстът от този член да бъде върнат в настоящия закон с допълнителното ограничение това да става само и единствено при нулево или положително бюджетно салдо.
По този начин няма да се занимаваме два месеца с притесненията и страховете на един или друг народен представител относно необходимостта и размера на емисия на дълг, чиято основна цел е покриването на стари задължения. Ако управляващите и/или опозицията не искат да се теглят нови заеми, да използват преизпълнението на приходите изцяло за намаляване на дефицита, така че да се забави, а в последствие и прекрати, трупането на нови задължения.
По този начин и те, и ние, ще спим по-спокойно, заключава Калоян Стайков.
преди 9 години В Германия разходите за здравеопазване нарастват от 2 405 долара на човек през 2001 година, до 4 700 долара през 2012 година. България 2001 година 130 лева, а през 2012 година са 515 лева. Сега всичките разходи на Великобритания за здравеопазване са 10% като 9,5% от тях са в брой - тоест извън осигуровки, застраховки, и държ-данъци. В САЩ са 18% от БВП - всички разходи за здравеопазване, като 11% от тях са платени в брой. Тук 7,5% от БВП - са всички разходи за здравеопазване, като над 42% от тях са в брой. А това с държавната каса, здравна, фактически отменя всякакви разходи на държавата за здравеопазване. Германия има над 100 каси, и то на различни принципи, а бедните и безработните задължително са осигурени. Да сте чули тук държавата да дава пари за осигуряване на бедни и безработни. В Сингапур 40% от болниците са държавно финансирани, останалите се финансират от осигуровки и застраховки от работодателите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Преките данъци напоследък са 4,7% от БВП, през 2008г. са били 5,7% от БВП. При подоходен данък 10% без необлагаем минимум и корпоративен данък 10%. А постъпленията от преки данъци на Полша са 4,2%, през 2008г. са 5,2%. .. Постъпленията от преките данъци в Германия са 4,8% от БВП, през 2008г. са били 4,65% от БВП. Япония - 5% от БВП, през 2008 - 5,2%. Румъния 6%, през 2008 - е 6,65%. САЩ имат постъпления от преки данъци - 10% от БВП, през 2008ма - 9,2%. Канада има 9,2%, през 2008ма - 9,7%. Австрия 8,6%, през 2008ма е 10%. Гърция - 8,2%, 2008ма - 7,2%. Дания - 16%, 2008г. - 17,5%. НО ПРИ ПЛОСЪК ДАНЪК БЕЗ НЕОБЛАГАЕМ МИНИМУМ, ОТ 10%, ЗНАЧИ ПРИХОДИТЕ ОТ ПРЕКИ ДАНЪЦИ ТРЯБВА ДА ДОСТИГАТ ДО 10% ОТ БВП. отговор Сигнализирай за неуместен коментар