Дефицитът по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа за 2014 г. се очаква да възлезе на около 3 млрд. лв., или 3,7% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП) за годината. Това показват предварителните прогнози на Министерството на финансите (МФ). Цифрите съответстват на разчетите след актуализацията на бюджета за тази година.
Само към края на ноември пък салдото по КФП е отрицателно в размер на близо 1,601 млрд. лв., което се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 854,9 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 745,8 млн. лв.
От ведомството определят последния месец от годината като „изключително динамичен“. Успоредно с интензивната работа по изпълнението на бюджета МФ изпрати към Европейската комисия 9 сертификати, отчети за разходите и заявления за междинни плащания по седемте оперативни програми в размер на близо 900 млн. лв., които предстои да бъдат възстановени на България.
Сертификатите са както следва: по ОП „Развитите на човешките ресурси" - 57,8 млн. лв., ОП „Регионално развитие“ – 278,9 млн. лв., ОП „Конкурентоспособност“ – 8,5 млн. лв., ОП „Административен капацитет“ – 14,5 млн. лв., ОП „Техническа помощ“ - 12,9 млн. лв, и по два сертификата за съответните фондове ЕФРР и КФ по ОП „Транспорт“ (КФ – 59,4 млн. лв. и ЕФРР – 50 млн. лв.) и ОП „Околна среда“ (КФ – 293,6 и ЕФРР – 114,9 млн. лв.).
Заедно с това през декември бе предоставен необходимият ресурс за Фонда за гарантиране на влоговете в банките в съответствие с предвидените срокове и процедури без да се допусне каквото и да било напрежение и вложителите в КТБ имат достъп до средствата си, констатират от финансовото министерство.
По отношение изпълнението на КФП към 31 ноември постъпилите приходи и помощи са в размер на 26,738 млрд. лв., или 89,2% от разчетите. Съпоставено със същия период на предходната година приходите по КФП към края на месец ноември нарастват номинално с 427,5 млн. лв. (1,6%), като следва да бъде отчетен базов ефект от постъпили приходи с еднократен характер през 2013 г. в частта на неданъчните приходи.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец ноември възлиза на 21,023 млрд. лв., което представлява 90,2% от планираните за годината приходи в актуализираните разчети. Съпоставено със същия период на предходната година данъчните постъпления нарастват номинално с 3,7% (754,5 млн. лв.).
Приходите в частта на преките данъци са 3,731 млрд. лв., което е 87,2% от предвидените Бюджет 2014 нарастват спрямо същия период на предходната година с 316,6 млн. лв. (9,3%). Постъпленията от ДДФЛ бележат ръст от 11,5% (247,3 млн. лв.). Нарастване към края на месец ноември 2014 г. се отчита и при приходите от корпоративни данъци – с 69,3 млн. лв., което е с 5,4% повече от същия период на миналата година, показват данните на МФ.
Приходите от косвени данъци са в размер на 10,734 млрд. лв., което е 90% от актуализираната програма за годината. Съпоставено със същия период на предходната година постъпленията нарастват номинално със 134 млн. лв.
Постъпленията от данък добавена стойност са в размер на 6,85 млрд. лв., или 89% от планираните за годината. Съпоставени със същия период на 2013 г., приходите от ДДС нарастват със 103,4 млн. лв. Приходите от акцизи са в размер на 3,72 млрд. лв., или 91,6% от планираните за 2014 г. Постъпленията от акцизи нарастват номинално с 23,3 млн. лв. (0,6%) спрямо отчетените за същия период на предходната година.
Постъпленията от мита са 139,5 млн. лв., или 93,4% от разчета за годината. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 764,3 млн. лв., или 94,3% изпълнение на актуализираните годишни разчети.
Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 5,794 млрд. лв., което представлява 92,2% от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 5,3% (292,6 млн. лв.), показват още статистическите данни на финансовото ведомство.
Неданъчните приходи са в размер на 3,204 млрд. лв., което представлява 93,3% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Това е с 438,5 млн. лв. по-малко от същия период на миналата година, което се дължи на базов ефект от постъпили еднократни приходи през 2013 г. от дивидент за държавата и от присъдена сума в полза на държавата по арбитражно дело.
Постъпленията от помощи от страната и чужбина (вкл. помощите от фондовете на ЕС) са в размер на 2,511 млрд. лв., което представлява 77,6% от актуализирания разчет за годината.
Разходите по КФП (вкл. вноската в бюджета на ЕС за 810,1 млн. лв.) към 30 ноември 2014 г. възлизат на 28,339 млрд. лв., което е 86% от актуализираните годишни разчети. Спрямо ноември 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 1,456 млрд. лв. (5,4%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните и здравноосигурителните плащания.
Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 22,9% (714,2 млн. лв.) спрямо същия период на 2013 г., а разходите по националния бюджет нарастват с 3,1% (742 млн. лв.) спрямо отчетените за същия период на 2013 г. Ръстът при социалните разходи се дължи основно на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г., както и на по-високи здравноосигурителни плащания през 2014 г.
Нелихвените разходи са в размер на 26,995 млрд. лв., което представлява 90,1% от актуализираните годишни разчети. Текущите нелихвени разходи за единадесетте месеца на 2014 г. са в размер на 23,044 млрд. лв. (92,5% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 3,951 млрд. лв. (77,9% от разчетите за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 534,1 млн. лв. (79,8% от планираните).
Размерът на фискалния резерв е 8,8 млрд. лв., в т.ч. 8,2 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 600 млн. лв. вземания от фондовете на ЕС за сертифицирани разходи, аванси и др. В съответствие с §1, т. 41 от Допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси, обхватът на фискалния резерв е променен, като се включват и вземанията от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.