IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

НОИ: Действахме адекватно по казуса с пенсиите по сметки в КТБ

Над 3600 пенсионери са сменили сметките, в които Осигурителният институт им превежда средствата

17:27 | 28.07.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
НОИ: Действахме адекватно по казуса с пенсиите по сметки в КТБ

Националният осигурителен институт (НОИ) е действал адекватно по казуса с изплащаните пенсии по сметки в КТБ АД и “Креди Агрикол България” ЕАД. Това се посочва в съобщение на НОИ.

Повод за коментара е интервю на омбудсмана Константин Пенчев, който заяви, че НОИ и различни предприятия продължават да превеждат пенсии и заплати по сметки в КТБ. Той обяви, че над 6000 пенсионери в момента не могат да получат пенсиите си и обвини НОИ в "безхаберие и мързел".

От Института припомнят, че според действащото законодателство пенсиите се изплащат чрез пощите и банките в страната, след писмено заявление на пенсионера със сметка в посочена от него банка. Заявленията за превеждане на пенсия по сметка, получени в до 25-о число на месеца, се изпълняват от 1-во число на следващия месец.

Изплащането на пенсиите в пощенските станции става по график от 7-мо до 20–то число на месеца, а по банкови сметки пенсиите се превеждат в първите три дни на този период.

Поставянето на КТБ под надзор обаче не е сред основанията за спиране на пенсията, изброени в Кодекса за социално осигуряване.

Паричните обезщетения от държавното обществено осигуряване се изплащат единствено по декларирани от лицата лични разплащателни или спестовни безсрочни банкови сметки до 15 работни дни от представянето на всички необходими документи в НОИ, се казва още в съобщението.

От  НОИ посочват, че са  реагирали незабавно след решението на БНБ от 20 юни 2014 г. КТБ да бъде поставена под специален надзор. Своевременно са  информирани на лицата, получаващи пенсиите и обезщетенията си в двете банки, за възможността средствата да се превеждат чрез друга банка или чрез пощенска станция.

Осигурителният институт изброява и свършеното относно ситуацията в двете банки:

Контактният център на НОИ активно е популяризирал възможността за промяна на банковата сметка или преминаване към изплащане чрез Български пощи;

Медиите са били информирани за това, както и за възможностите за промяна на банковите сметки и определяне на по-дълъг от нормативния срок за подаване на заявления – до 2 юли 2014 г., в който, ако искане бъде внесено, пенсиите за юли ще бъдат преведени по нови сметки. Това е било отразено от вестници, радиостанции, една телевизия и над 20 сайта;

Същото съобщение било публикувано и на интернет страницата на института и било посетено 6 761 пъти. 

Освен това НОИ е задържал преводите на краткосрочни обезщетения към двете банки в рамките на допустимите законови срокове и едновременно с SMS са информирани 1 651 получатели за възможността в срок до 2 юли 2014 г. да променят банковата си сметка, за да получат дължимото плащане. 

В  териториалните поделения на НОИ заявленията с нови сметки са обработвани  в по-кратки от нормативно установените срокове, а  процедурата за промяна на банковата сметка била облекчена.

Институтът отчита, че 6000 души получават пенсиите си в двете банки. От тях до 2 юли 2014 г. са подадени и обработени 3 672 заявления на пенсионери за смяна на платеца на пенсията. Значителен брой  пенсионери са звънели по телефоните в НОИ, но част от тях не са си сменили сметките, тъй като са очаквали двете банки да бъдат отворени на 21 юли 2014 г.

Към днешна дата по данни на НОИ близо 80% от хората с банкови сметки в двете финансови институции са изявили желание за промяна на банката, в която им се изплаща пенсията. НОИ продължава да приема заявления за промяна на платеца.

Затова от Института твърдят, че реакцията на НОИ по казуса е навременна, компетентна и адекватна и предприетите действия са в рамките на закона и в интерес на потребителите.

„Критиките на омбудсмана са неоснователни и не кореспондират с обективната истина. Те въвеждат в заблуждение обществеността и уронват престижа и доверието в една социално-отговорна институция, каквато е Националният осигурителен институт“, се казва в съобщението.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още