Държавните органи, компетентни за провеждането на данъчната политика, включително и тези от тях, които имат право на законодателна инициатива, биха могли да направят преглед на действащите разпоредби за прилагането на правилата за облагане с ДДС на туристическия продукт, когато в него е включено хотелско настаняване.
Това заключение направи Комисията по защита на конкуренцията в свое становище, изготвено по икане на туроператорската компания „Сън Сприй Холидейз“.
Компанията визира конкретен казус – различните данъчни условия по веригата „хотелиер – туроператор – корпоративен клиент“ и „хотелиер – корпоративен клиент“ при организиране на симпозиуми, конференции и други подобни мероприятия, свързани пряко представяне на дейността на предприятието.
Когато корпоративен клиент закупува една и съща услуга, но от различно данъчно задължени лица, той има право на данъчен кредит, когато закупува услугата директно от хотела, но няма право на такъв, ако закупи услугата от туроператор.
През 2011 г. данъчната ставка за данък добавена стойност, начислявана от хотелиерите при нощувка, е определена на 9%, припомнят от туристическата агенция. Същевременно, туристическите агенции, продаващи същата услуга трябва да фактурират на клиентите си нулева ставка или ставка 20%, когато стойността на нощувката е с по-малък дял от останалите услуги, включени в туристическата услуга.
При нулева ставка във фактурите корпоративните клиенти нямат право на данъчен кредит.
На базата на проучванията си от КЗК излязоха с препоръка да се анализират възможностите за урегулиране на отношенията. Основание за това е, че европейското законодателство допуска известна гъвкавост при прилагането на специалния режим за облагане на общите туристически услуги.
Припомняме, че ЕС позволява диференцирани ставки на ДДС в различни сектори. България се възползва от това правило само по отношение на туризма.
При изготвянето на тази препоръка от комисията са отчели и отстъпката, която туристическите компании ползват за по-големи количества, при закупуване на хотелско настаняване. Тази отстъпка обаче не може да бъде компенсация за начисления невъзстановим ДДС.
Становището беше публикувано, въпреки категоричното несъгласие на Министерството на финансите със заключенията на „Сън Сприй Холидейз, защото не е налице нарушаване на общите принципи на конкуренцията. „МФ счита, че туроператорите предлагат услуги, различни от лицата, предлагащи хотелиерски услуги“, се казва в изявление на институцията по казуса.
Според финансовото министерство туристическите оператори се чувстват ощетени от факта, че когато при провеждането на някакво мероприятие (конгрес, семинар, изложение или др. подобно), на което дадено лице им е възложило да организират участието му, то същото би предпочело директно договаряне с хотелиер, тъй като ще получи фактура с начислен ДДС в размер на 9%, който би могъл да си го приспадне от неговите задължения по ДДС.