IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

БСК одобрява създаването на закон за публичните финанси, но има редица забележки

В проекта е залегнала възможността правителството да възлага управлението на публични средства на лица, които не са посочени в закон, предупреждава камарата

11:58 | 08.08.12 г.
БСК одобрява създаването на закон за публичните финанси, но има редица забележки

Също така липсват гаранции за ефективно отделяне на бюджета на НЗОК от консолидирания бюджет на страната. Липсват и критерии за оценка на ефекта от разходването на публичните средства, посочват от стопанската камара.

Чл. 95 от ЗПФ въвежда изискване бюджетните организации (вкл. НЗОК и НОИ) да публикуват утвърдените си бюджети на своите интернет страници при спазване на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация. Наложително е такова изискване да се въведе и за публикуване на отчетите за изпълнение на бюджетите. Това ще осигури прозрачност в дейността на бюджетните организации, в частност – на осигурителните институции, е коментарът на експертите.

Извънредно голяма свобода е предоставена на министъра на финансите и министър-председателя да променят бюджетите на отделните институции, както и да определят условия, ред, срокове и други. Не е уреден начинът на контрол по предоставяне на безлихвени заеми от републиканския бюджет към други разпоредители с бюджетни средства.

В мотивите към ЗПФ се посочва, че се предвиждат промени в десетки други закони, както и отмяната на Закона за устройството на държавния бюджет и на Закона за общинските бюджети. Това изисква ЗПФ да се разглежда в пакет с предвижданите помени в останалото законодателство, а не да се работи на парче. Само тогава може да се прецени с достатъчна точност постигането на желаните цели и да се отстранят евентуални скрити проблеми.

Със ЗПФ (чл.21, ал.3) се въвежда отговорността на разпоредителите с бюджетни средства и изискване за оценка на съответствие със законодателството, но не е предвидено изискване за изготвяне на оценка за ефективност и ефикасност (предварителна и последваща).

Положителни страни на предложения законопроект

Не липсват и положителни страни в предложения законопроект, като от БСК изброяват 5 такива.

Например ЗПФ предвижда ограничаване на дефицита по консолидираната фискална програма до 2% и разходите до 40% от БВП, а дефицитът на сектор "Държавно управление" е ограничен до 3%

ЗПФ отразява отдавнашното настояване на БСК и останалите работодателски организации осигурителните вноски на заетите в държавните институции (първостепенни разпоредители с бюджетни средства) да се внасят всеки месец за сметка на бюджетите на съответните ведомства и при забавяне последните да се санкционират по същия ред, както всички останали работодатели. Това ще гарантира равнопоставеност между държавата, в качеството й на работодател, и останалите работодатели по отношение на задълженията им като осигурители.

Проектозаконът извежда като ключова ролята на програмното и ориентирано към резултатите бюджетиране като основен метод за управление на публичните разходи. За да не останат посочените дотук текстове само в сферата на добрите намерения и пожелания, препоръчително е да се въведе изискване отделните разпоредители с бюджетни средства да публикуват текущо публични отчети за изпълнение на предварително заложените (и бюджетирани) приоритети, цели и индикатори за тяхното изпълнение. Това ще допринесе за осъществяването на обществен контрол върху изпълнението на политиките на отделните ведомства и ефективността на разходването на публичните финанси, смятат от БСК.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още