В годишния Закон за държавния бюджет на Република България или в доклада към закона присъстват и други ограничения, които играят ролята на фискални правила. Такива например са:
• Таван на размера на задълженията към доставчици и към дългосрочно командировани служители към края на годината;
• Таван на новоемитирания държавен дълг през годината;
• Таван на размера на държавния дълг към края на годината;
• Минимална стойност за размера на фискалния резерв към края на годината;
• Правило за отпускане на 90% от бюджетираните нелихвени разходи и трансфери по републиканския бюджет през годината. Съгласно практиката по прилагане на това правило, останалите 10% се отпускат в края на годината при условие, че изпълнението на бюджета е според плана.
В периода 1998-2008 г. страната доказа, че е способна да води разумна фискална политика като поддържа високи нива на касови бюджетни превишения, с изключение на периода 2000-2002 г.
Две са настоящите предизвикателства пред управляващите – възвръщане на доверието във фискалната политика, което беше разклатено в периода 2009-2010 г. и адресиране на структурните предизвикателства в публичните финанси, смятат от ИПИ.
Склонността за трупане на дефицити съществува както на национално, така и на местно ниво, макар и причините за това да се различават. Независимо от разликите фискалните правила могат да бъдат настроени така, че да отговорят на предизвикателствата и на местно ниво. Наличието на такива правила не намалява гъвкавостта на местната политика, тъй като изследвания сочат, че нивото на данъчна автономност е един от ключовите фактори при справянето с икономически кризи.
Повече от 150 години се води дебат за най-ефективния метод за управление на публичните финанси - налагане на фискални правила или пълна свобода на управляващите (усмотрение), като единият или другият метод се радва на по-голяма популярност през отделни периоди.
Отскоро идеята за налагане на правила и ограничения върху публичните финанси започна да се радва на все по-голям интерес вследствие на разразилата се криза на държавните финанси в някои страни от Европейския съюз и най-вече в еврозоната. Когато се разглежда темата за фискалните правила обаче това не трябва да става само в светлината на разразилата се криза на публичните финанси в ЕС, а в контекста на присъщата склонност на повечето управляващите да предприемат дефицитно харчене и да трупат дългове.
Като основни причини за тази склонност се открояват времевото непостоянство на политиката, политическото късогледство и прехвърлянето на бремето върху бъдещи правителства и поколения.
Бюджетните правила попадат в четири основни категории:
- Правило за бюджетното салдо: може да засяга общия баланс на касова или на начислена основа; структурния или циклично изгладения баланс; бюджетния баланс през целия икономически цикъл; първичния баланс.
- Правило за дълга: налага таван на дълга като дял от БВП и по дефиниция има най-голям успех за приближаване на държавния дълг към определена стойност.
- Правило за разходите: налага таван на общите, първичните или текущите разходи в абсолютна или относителна стойност.
- Правило за приходите: налага горна или долна граница на събираните приходи, която цели по-високи постъпления или ограничаване на данъчното бреме.
преди 12 години за НЕОЛИБЕРЛАНА ПРОПАГАНДА също така се виновни за разсипването на българската икономика както и за въведения най-нисък плосък данък от Станишката с *** - глупост коята няма нито в 1 бяла държава - да благодарим на ИПИ - най-вледният институт койта накара стотици хиляди българи да емигриратНЯМА ЛИ КОЙ ДА ГИ ЗАКРИЕ ТИЯ НЕЩАСТНИЦИ??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години мозъчните промивки от ИПИ пак се обадиха ....когато чуете ИПИ да знаете че става отговор Сигнализирай за неуместен коментар