IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Я. Христов: Промяната в кодекса за застраховане да включва надзор и над агентите

Стикерът по застраховка Гражданска отговорност е добра защита за потребителите и премахването му крие рискове, заявява управителят на SDI

08:00 | 28.12.11 г.
<p>
	Ясен Христов, съдружник и управител на SDI Застрахователен брокер.&nbsp;<em>Снимка: Личен архив</em></p>

Ясен Христов, съдружник и управител на SDI Застрахователен брокер. Снимка: Личен архив

Г-н Христов, как се адаптирахте към мерките на КФН за намаление на комисионните за брокерите и агентите? Отчетът ви показва 15% ръст на приходите от продажби през 2010 г. на годишна база, но мерките на КФН дойдоха в края на годината. 

Тази наредба беше сериозен удар срещу всички посредници в България - и срещу брокерите и срещу агентите. Аргументите бяха, че ограничението на комисионните на застрахователните посредниците ще помогне за по-доброто финансово здраве на застрахователните компании.

Тогава обаче не се взе предвид, че това ще се отрази крайно неблагоприятно на застрахователните брокери, а от там и на потребителите, които разчитат да получават качествена услуга. Не беше редно подобни промени да се правят рязко. Трябваше да се помисли за определен гратисен период, през който всеки да има време да се адаптира към новитe условия. Наредбата беше приета на 3 ноември и влезе в сила от 15 ноември, което за мен беше недомислица. Това автоматично превръща тази мярка в лоша, тъй като е свързана със сътресение на пазара, което не бива да се допуска в една съвременна европейска икономика.

Тази мярка постави посредниците в неблагоприятна среда, което се отрази на инвестициите им в нови технологии, обучение на персонала и подобряване на качеството на предлаганите от тях услуги. От това в крайна сметка страдат потребителите, защото те предпочитат услугите на застрахователните брокери. Истината е, че именно при тях те могат да се запознаят с всички предложения на пазара на едно място и да направят информиран избор.

Чували сме, че по Гражданска отговорност посредници не са нужни, но това е заблуда, тиражирана от някои хора. Освен, че клиентите искат да сравнят цените на застрахователите, и то на едно място, те имат нужда и от много друга информация по тази застраховка. Например условията, свързани със зелената карта - колко струва, в кои страни важи, за кои държави е задължителна. Всичко това е различно при различните застрахователи. Освен това при някои компании гражданската отговрност носи отстъпки от доброволни застраховки като Автокаско, Имущество и др. Кажете ми кой, ако не брокерите, може да осигури условия за информиран избор на клиентие? Истината е, че когато страда посредническият пазар, страдат и потребителите. 

- Увеличихте или намалихте клоновата  си мрежа в последната година?

Поради рязкото административно ограничаване на комисионните на посредниците, ние бяхме особено предпазливи по отношение на инвестициите през тази година. През 2010 г. бяхме открили 20 нови офиса, а през 2011г. открихме само един. Наложи се и сериозна оптимизация на разходите ни. Сега не вдигаме заплатите както бихме искали, замразили сме много от разходите, не можем да планираме достатъчно инвестиции за нови технологии. Това са все неща, важни за всяка една организация, а когато тя е в сферта на услугите са важни и за самите клинети. Тази година беше трудна не само за нас, но и за всички брокери и агенти на нашия пазар.

- Отпаднаха ли от пазара хилядите агенти, които нямат достъп до интернет и принтер?

Да, има промяна, но не може да се каже, че е кой знае колко голяма на този етап. Има агенти, които ние наричаме непрофесионални и сезонни, които преустановиха дейност. Това най-често са лица, които упражняват други професии, а застраховането им осигурява допълнителен доход. Агентите, които са разчитали в по-голямя степен на този доход, са намерили начин да се адаптират към новите условия.

- Все още усеща ли се сезонност при гражданската отговорност?

С течение на годините все по-малко се наблюдава пик, въпреки че го има. Може да кажем, че сме по средата на пътя между това всички полици да изтичат в края на месец декември и това да изтичат равномерно през цялата година. Постепенно автопаркът се подновява, а това е една от основните причини, заради която след 7-8 години почти няма да се наблюдава пик. Ако преди години 2,5-3 млн. полици се подновяваха през декември, тази година ще бъдат около 800-900 хил.

- Намалява ли делът  на Гражданската отговорност в приходите ви и  имате ли за цел да стане още по-малък?

Няма как да намалява и основните причини за това са две. Според официалната статистика цената на Гражданската отговорност в сравнение със същия период на миналата година е по-висока с около 12%. Втората причина е, че като цяло кризата се отразява негативно на продажбата на всички доброволни застраховки. Това е валидно за целия пазар. 

Последна актуализация: 01:27 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 1
stoiloff
преди 12 години
В една книга Пратчет бе споменал за "ЗАСТРАХУЛОВКА" :) и сега разбирам колко е бил прав!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
melon
преди 12 години
Тези на масичките в суперите офиси ли им викат;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още