През 2010 г. бюджетните разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) са 195 млн. лева. В сравнение с предходната година бюджетната издръжка за иновации намалява с 8,2% (230,4 млн. лв. през 2009 г.), сочат данните на Националния статистически институт.
В разходите влизат държавната подкрепа за сектора на територията на страната и извън нея, включително плащанията на членския внос в международни научни организации, се посочва от НСИ. Към бюджетните разходи за изследователска дейност се отнасят и плащанията от бюджета към двустранни и многостранни научноизследователски програми. Статистиката включва и текущите разходи плюс тези за придобиване на дълготрайни материални активи.
Делът на бюджетните разходи за научноизследователска и развойна дейност от брутния вътрешен продукт също намалява - от 0,35% през 2009 г. на 0,28% през 2010 г. Този дял все още е много под средното ниво за ЕС-27 (0,75% през 2009 г.). Различията по този показател между държавите - членки на ЕС през 2009 г. са големи - те варират от 1,13% във Финландия до 0,17% в Малта.
През периода 2008 - 2010 г. се наблюдава трайна тенденция на увеличение на средствата от държавния бюджет, инвестирани в научноизследователска и развойна дейност в областта на опазването на околната среда (от 1,7 млн. лв. през 2008 г. на 9,1 млн. лв. през 2010 г.) и на развитието на образованието (от 4,5 млн. лв. през 2008 г. на 23,6 млн. лв. през 2010 г.).
Делът им от общите бюджетни разходи за НИРД също нараства, съответно от 0,8% през 2008 г. на 4,7% през 2010 г. за опазване на околната среда и от 2,1% през 2008 г. на 12,1% през 2010 г. за развитие на образованието.
През периода 2008 - 2010 г. най-голям дял от бюджетните средства за НИРД са насочени към общо развитие на знанието, включващи основно научните изследвания, осъществявани от Българската академия на науките и университетите.
Втората най-подкрепяна от държавата цел на научните изследвания е развитието на селското и горското стопанство и риболова - основният получател на тези бюджетни средства е Селскостопанската академия.
Структура на бюджетните разходи за НИРД по социално-икономически цели - %
2008 | 2009 | 2010 | |
---|---|---|---|
Проучване и експлоатация на земната повърхност, водите и атмосферата | 9,6 | 1,1 | 7,6 |
Опазване на околната среда | 0,8 | 1,4 | 4,7 |
Граждански космически изследвания | 1,9 | 0,4 | 0,6 |
Развитие на транспорта, телекомуникациите и друга инфраструктура | 1 | 3,1 | 0,5 |
Производство, съхранение, разпределение и използване на енергията | 9,2 | 2,2 | 0,2 |
Усъвършенстване на промишленото производство и технологиите | 10,8 | 2,8 | 9,2 |
Развитие на здравеопазването | 0,4 | 2,2 | 0,7 |
Развитие на селското и горското стопанство и риболова | 23 | 19,5 | 13,9 |
Развитие на образованието | 2,1 | 4,8 | 12,1 |
Културни, развлекателни и религиозни дейности | 0,1 | 0,3 | 0,7 |
Изследване на политически и социални системи, структури и процеси | 2,4 | 0,8 | 0,6 |
Общо развитие на знанието | 38,2 | 60,8 | 46,1 |
Отбрана | 0,5 | 0,6 | 3,1 |
Бюджетни разходи за НИРД - общо | 100 | 100 | 100 |