IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Правителството обеща на ЕК да свие бюджетния дефицит

Кабинетът ще работи по седемте препоръки по Конвергентната програма

18:40 | 29.06.11 г.
Автор - снимка
Създател
Правителството обеща на ЕК да свие бюджетния дефицит

В началото на юни Европейската комисия (ЕК) предложи на Съвета на ЕС за утвърди направените от нея препоръки, залегнали в оценката на Конвергентната програма на България за периода 2011-2014 г.

В отговор на препоръките на съвета българското правителство е предприело и планирало следните мерки:

Препоръка 1: Да продължи с ефективното изпълнение на бюджета с цел коригиране на прекомерния дефицит през 2011 г. в съответствие с препоръката на Съвета по процедурата за прекомерен дефицит.

Правителството ще продължи да прилага политики, за да гарантира намаляване на бюджетния дефицит под 3% от брутния вътрешен продукт (БВП) съгласно препоръката по процедурата по прекомерен дефицит от юли 2010 г. През 2010 г. България постигна фискална консолидация (в структурно изражение) от повече от 2% от БВП. Това позволи през 2010 г. да бъде отчетен дефицит от 3,2% от БВП, който е по-нисък от целта по процедурата по свръхдефицит за България (3,8% от БВП), се казва в прессъобщение на икономическото министерство. 

Съгласно Конвергентната програма, консолидационното усилие (в структурно изражение) през периода 2010-2011 г. ще бъде 1% от БВП, т.е. над минималното изисквано усилие от 0,75% от БВП (през 2010-2012 г. то възлиза на 0,9% от БВП), което ще осигури намаляването на бюджетния дефицит под 3% от БВП още през 2011 г., в съответствие с препоръките на Съвета на Европейския съюз в рамките на процедурата по прекомерен дефицит.

Препоръка 2: Да предприеме допълнителни действия за по-добро фискално управление, така че да подобри предвидимостта на бюджетното планиране и контрола върху изпълнението, включително на начислена основа. За тази цел, да изготви и въведе задължителни фискални правила и ясно определена средносрочна бюджетна рамка, която да осигурява прозрачност на всички нива на управление.

Правителството разглежда гарантирането на фискалната дисциплина в средносрочен план като ключов фактор за поддържането на макроикономическа стабилност – в тази връзка беше разработен проект на Пакт за финансова стабилност, чрез който да се постави таван на бюджетния дефицит и размера на разходите. На 15 юни 2011 г. Народното събрание прие на първо четене изменения в Закона за устройството на държавния бюджет, които въвеждат два основни елемента на Пакта за финансова стабилност: – осигуряване на таван на бюджетния дефицит на консолидирана основа от 2% от БВП и ограничаване на размера на правителството до 40% от БВП.

Препоръка 3: Да прилага договорените със социалните партньори стъпки на пенсионната реформа, като ускори някои от ключовите мерки за увеличаване ефективната пенсионна възраст и за намаляване ранното напускане на пазара на труда, също и да осигури облекчения за възрастните работници да остават по-дълго на работа.

"Правителството е твърдо решено да прилага приетата в съгласие със социалните партньори пенсионна реформа, която е в сила от началото на 2011 г., което ще осигури необходимия контрол на разходите и адекватност на пенсиите", пише още в съобщението.

Вече се работи за усъвършенстване на механизмите на финансиране, заплащане и контрол върху разходите в здравеопазването, преструктуриране на болничния сектор, подобряване на достъпа на населението до медицинска помощ, подобряване на административния капацитет в сектор „Здравеопазване”, оптимизиране на лекарствената политика.

По линия на втората част от препоръката, ще се доразвие системата от преференции за по-дълго оставане на пазара на труда, ще се разработи план в изпълнение на Националната стратегия за учене през целия живот 2012-2013 г., както и Национална концепция за активен живот на възрастните хора и др.

Препоръка 4: Да прилага, в сътрудничество със социалните партньори и в съответствие с националните практики, политика, с която да се гарантира, че растежът на заплатите по-добре отразява развитието на производителността на труда; да поддържа конкурентоспособността, като се отчита процеса на конвергенция.

Ще продължи двустранния социален диалог за разпространяване действието на браншови колективни трудови договори, в допълнение към разпространените вече четири колективни трудови договора. Ще бъдат стимулирани нови гъвкави форми за заетост, като се разшири обхвата на предоставяните социални придобивки, като се повиши географската мобилност на работната сила и др.

Препоръка 5: Да предприеме действия за борба с бедността и насърчаване на социалното включване, особено по отношение на уязвимите групи от населението. Да предприеме мерки за модернизиране на обществените служби по заетостта, така че да осигуряват по-адекватен отговор на търсенето на трудовия пазар; да се подпомагат младежите с ниска квалификация.

Намаляването на бедността и насърчаването на социалното включване, особено на уязвимите групи от населението, е ключов приоритет за правителството. През 2011 г. предстои разработването на проект на Национална стратегия за борба с бедността и социалното изключване с участието на всички заинтересовани страни.

До края на 2012 г. ще бъде приет нов Закон за детето, с който ще бъдат обединени правните норми в областта на социалната икономика в един нормативен акт, ще бъде разработена Национална концепция за активен живот на възрастните хора, ще бъде осигурена подкрепа за осигуряване на съвременни социални жилища за настаняване на уязвими, малцинствени и социално слаби групи от населението и други групи в неравностойно положение.

До края на 2015 г. ще бъде изготвена оценка на въздействието на политиките и законодателството, свързани с материална подкрепа на уязвимите групи; ще бъдат увеличени инвестициите в интегрирани услуги за ранно детско развитие (за деца от 0 до 7 г.); ще продължи процесът на деинституционализация на грижата за деца (мрежа от социални услуги в общността, програми за напускащите специализираните институции, приемна грижа и др.); ще бъде увеличена подкрепата за семейства с деца (материална подкрепа, подходящи форми за заетост, квалификация и преквалификация) и др.

Препоръка 6: Да положи повече усилия за повишаване на административния капацитет в ключовите държавни ведомства и регулаторни органи, за да се осигури по-висока ефективност на публичните услуги за гражданите и предприятията; да въведе и приложи ефективни разпоредби за извършване на проверки на обществените поръчки въз основа на оценка на риска; да повиши капацитета на органите да предотвратяват и санкционират нередностите, за да се подобри качеството и ефикасността при използването на държавните средства.

През 2011-2012 г. ще бъдат развити системите за наемане и избор на служители в администрацията, както и нова система за заплащане, която ще се базира на постиженията на служителя.

На 1 юни 2011 г. Министерският съвет одобри Закон за изменение и допълнение на Закона за администрацията. Правителството предприема мерки за подобряване на системата на обществени поръчки. На 1 юни 2011 г. Министерският съвет одобри Закон за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки, който въвежда изискванията на Директива 2009/81/EО. Законът опростява настоящето законодателство, облекчава процедурите при обществените поръчки и засилва предварителния контрол върху процедурите, финансирани със средства от Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, което ще подобри ефективното и ефикасно усвояване на средства. Законът въвежда и т.н. директна обществена поръчка, както и разширява и централизира предварителния контрол, изпълняван от Агенцията за обществени поръчки.

До края на 2012 г. ще бъде стартиран Административният регистър, ще бъде разширена инфраструктурата на е-управление; ще бъдат разширени възможностите за използване на Усъвършенстван електронен подпис; ще бъде актуализирана Националната стратегия за широколентов достъп и разработване на национален оперативен план за изпълнение на стратегическите цели в тази област до 2020 г.; ще бъдат подобрени и допълнително развити системата и централизирания портал на е-правосъдие (Единната информационна система за противодействие на престъпността).

Препоръка 7: Да премахне пречките за навлизане на пазара, разпоредбите за гарантирана печалба и контрола на цените, и да осигури пълна независимост на българския орган за енергийно регулиране, за да се отворят пазарите на електроенергия и газ за по-голяма конкуренция. Да въведе стимули за повишаване на енергийната ефективност на сградите.

В съответствие с Третия енергиен либерализационен пакет, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) е одобрила мерки за гарантиране независимостта на дейността на електроенергийния системен оператор (ЕСО), съответно на комбинирания оператор на газопреносната система, от другите дейности на вертикално интегрираното предприятие, които са неразделна част от издадените им лицензии. Приети са нови Правила за търговия с електрическа енергия, които регламентират организирания пазар „ден напред”.

ДКЕВР и Минестерството на икономиката, енергетиката и туризма, съвместно с консорциума на норвежката дирекция за водни ресурси и енергия (NVE), норвежкия преносен системен оператор (отдел Statnett Consulting) и норвежката електроенергийна борса (Nord Pool Consulting), работят по проект за създаване на електроенергийна борса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:42 | 28.08.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още