Автомобилни превозвачи в България плащат до три пъти по-високи тол такси в първия месец, в който беше въведено 50-процентото увеличение на налога, а обхватът на системата бе разширен до второкласната пътна мрежа. В същото време широко лансираната версия на регионалния министър в оставка Гроздан Караджов, че увеличението на таксите ще се усети минимално от превозвачите и потребители, „се оказа неистина“, заявиха от Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ).
Особено силно са засегнати компаниите, които разчитат предимно на вътрешните превози, които сега са принудени да плащат допълнително за използването на второкласните пътища, докато състоянието на същите остава под въпрос, изтъкват от КАПБ.
Много от по-малките фирми не са успели да реагират своевременно и да увеличат транспортните такси за своите клиенти, което води до рязко покачване на разходите им на фона на увеличения размер на тол таксите и разширяването на обхвата на системата.
Членове на организацията са изпратили детайлни разбивки за платените от тях пътни такси през месец юли 2022 г., сравнени със същия месец на 2021 г. Според техните данни една от транспортните фирми е платила 28 981 лв. тол такса за периода от 1 до 26 юли 2022 г. За същия период през 2021 г. фирмата плаща 9115 лв.
Справка на същата фирма показва, че за камион ЕВРО 6 за периода от 1 до 26 юли 2022 г. са платени тол такси в размер на 1267 лв. Същото превозно средство за същия период на миналата година е генерирало тол такси в размер на 549 лв.
Отделно, новите разпоредби относно тол системата по никакъв начин не стимулират бранша за преминаване към по-екологичен клас превозни средства, посочва КАПБ.
Организацията дава пример и с друга фирма, чиято най-честа релация е ГКПП „Капитан Андреево“ – Хасково – Видин, която се изпълнява отново с камион ЕВРО 6. Докато тол таксата през май е била 53 лв., през юли тя нараства на 116 лв.
КАПБ призовава за спешно преразглеждане на решението, с което бяха увеличени тол таксите. Според организацията трябва да се вземе предвид, че българският гражданин все още не е усетил пълния ефект от това увеличение.
В края на юли бяха въведени ставки за ползване и на второкласната пътна мрежа на страната. Одобрено бе и поетапното увеличение на тол таксите за автомобили над 3,5 тона – едно от 1 юли и друго от януари 2023 г.