По думите му основните клиенти на БДЖ „Товарни превози” са производителите на горива, каолин и цимент.
„Превозваме каолин за заводите за производство на керамика и теракот в Италия. Заради спрения износ на каолин от Украйна започна износ от България през пристанище Варна. Превозваните горива от нас са само за износ. Изнасяме бензин и дизел за Румъния и Украйна“, посочи той.
Деян Боев уточни, че досега холдинговата компания БДЖ не е превозвала украинско зърно и слънчоглед. Той обясни, че зърното се внася в България с баржи до Русе и след това се превозва с автомобили до клиентите, които го изкупуват.
Що се отнася до писмото на Европейската комисия за създаване на консорциум за обслужване на влаковете по граничните преходи, Боев съобщи, че сега Системата „Гранични преходи” в момента е „почти задръстена“. Той сподели, че тази сутрин в 08.30 часа на общата гранична гара „Русе Разпределителна” е имало десет чакащи влака в посока Румъния, някои от които са там от 7-8 дни.
„Ако се осъществи идеята за създаване на Консорциум от български жп и логистични компании, който да поеме граничния железопътен контрол по нашите граници, то тогава ще е ясно кой ще носи отговорност за това, което се случва по граничните преходи“, коментира Деян Боев.
Той е на мнение, че трябва да се направи обща среща с всички жп превозвачи и още от отправните гари, където се генерира товарът, да се знаят маршрутите и да има последователност на пропускане на влаковете в двете посоки, за да не стават задръствания.
Боев потвърди, че такава практика вече се прилага в други европейски държави.
„Системата е работеща и може да се направи и тук”, каза събеседникът и допълни, че има логика пилотните проекти да бъдат на двата най-натоварени контролно-пропускателни пункта – Капитан Андреево и Русе.
Попитан дали е възможно Варна да се превърне в хъб за реекспорт на украинско зърно и други селскостопански продукти от Украйна Боев каза, че невъзможни неща няма, но че в момента пристанището не е готово за предоставяне на такива услуги, защото няма необходимите съоръжения за приемане и съхраняване на достатъчно количество зърно. Той поясни, че част от клиентите на румънското пристанище Констанца са се насочили към пристанището във Варна и изрази надежда те да бъдат обслужени успешно.
Защо не проработи пилотния проект на частни инвеститори на пристанище Варна със зърноразтоварище за жп вагони? Ще остане ли автомобилният транспорт конкурент на железопътния? Реалистична ли е идеята за създаване на консорциум между жп транспорта и клъстер „Зелен транспорт“ за подобряване взаимодействието между граничните превозвачи? Как може да се подобри и насърчи ползването на жп услугите в България?
Целия разговор вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” може да гледате тук.