Не Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е отменила решенията за обществените поръчки за ремонт и поддържане на пътища - те са отменени с шест последователни решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в резултат на обжалване на самата конкурсна документация. Това каза на пресконференция регионалният министър в оставка Гроздан Караджов.
Повод за реакцията му е брифингът от по-рано днес, по време на който заместник-министърът на финансите Андрей Цеков обяви, че държавата е лишена от пътно поддържане за следващите 6-7 месеца заради прекратените поръчки на АПИ.
„Очевидно сме в предизборна кампания, щом от „Продължаваме промяната“ (ПП) започнаха да се упражняват на тема пътища. Пресконференцията от тази сутрин е нищо повече от един жалък опит на Кирил Петков и партията му да прехвърлят проблема от болната глава на здравата", коментира Караджов.
Той обясни, че отменените поръчки изобщо не са могли да стигнат до подаване на документи, нито до избор на изпълнител. „Защо за поръчки, които са от април, решенията на КЗК станаха ясни едва в края на юни, не е в компетенциите нито на АПИ, нито на МРРБ", каза регионалният министър.
Той обърна внимание, че мотивите на КЗК са „много интересни“. Според антимонополния орган условията, посочени от МРРБ, са били "прекалено рестриктивни и в полза единствено и само на държавата", уточни Караджов и добави, че в този случай от министерството са защитавали държавния интерес, което пък се третирало като „прекомерно“ нарушаване на правилата за конкуренцията от КЗК.
„Виновен е Кирил Петков, защото аз и експертите от МРРБ и АПИ бяхме в неговия кабинет, когато управляващите настояваха да има максимални рестрикции. Ето го закономерният резултат от това министър-председателят да се меси постоянно в обществените поръчки и това как се разходват парите на АПИ", добави Гроздан Караджов.
На въпрос защо обществените поръчки са обявени през април, той отговори, че по закон се те обявяват, когато има бюджет за съответната година и т.нар. ангажимент за следващите години, когато поръчката се разпростира върху по-дълъг период.
"Обществените поръчки са за 3,6 млрд лв. - такъв бюджет в АПИ никога не е имало в разчетите от предходните години. Следователно трябваше да се изчака приемането на бюджета, неговото влизане в сила на 26 март и на 31 март с писмо ние ги изпратихме в Министерство на финансите за съгласуване. След това ги обсъдихме и при министър-председателя", обясни той.
„Проблемът със срока 30 септември, когато реално трябва да се прекратят старите договори, произтича от личното настояване на Кирил Петков в решението на Народното събрание за пътните ремонти да залегне условие евентуално служебно правителство на Румен Радев да не може да се разплаща със строителните фирми“, каза още регионалният министър в оставка.
Според него от ситуацията може да се излезе, ако в оставащите последни дни на парламента бъде премахната датата 30 септември и дотогава да се преговаря със фирмите да вършат работа по пътищата до избирането на нови изпълнители.
Припомняме, че обществените поръчки бяха обявени през април на мястото на съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики. Според МС с обяснението за пропуски в документацията АПИ „на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката" на пътищата за предстоящия зимен сезон.
Междувременно пътните строителни фирми започнаха безсрочна стачка заради неизплатени средства. Те твърдят, че държавата не е изплатила около 720 млн. лв. за извършени дейности на около 80 фирми. Протестите ще бъдат всеки ден пред сградата на парламента на още 20 ключови пътни отсечки в цялата страна.
преди 2 години Караджов, доста си плосък. Ако всичко това е истина, то Кирето е защитил държавния интерес, а ти и ДПС (чрез КЗК) се опитвате да го подкопаете както обикновено. Проблем с 30.09 аз не виждам, защото имате мнозинство с ГЕРБ и партията ви майка ДПС така че сами можете да го гласувате. отговор Сигнализирай за неуместен коментар