Само през юни в България са направени 16 хиляди незабавни преводи, като най-бързият е извършен за 0,727 секунди от момента на получаването му в БИСЕРА 6. Това показва, че обемът на незабавните плащания се е увеличил близо осем пъти, след като доставчици на платежни услуги са избрали изпълнението на такива плащания да е по подразбиране. Това пише Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА, в коментар за трансформацията на дигиталните плащания, публикуван в най-новия бюлетин на Асоциация на банките в България.
Нови платежни услуги
Участниците в платежната система ще могат до края на годината да използват Stand-In – услуга за непрекъсваемост на плащанията. В началото на 2023 г. БОРИКА ще предложи услуга за проверки в ограничителни списъци (Sanction Screening), както и възможност за превенция и мониторинг на измамни трансакции (Anti-Fraud).
Участниците в Програмата за незабавни плащания ще могат да разчитат и на услугата по осигуряване на свързаност между сметка и мобилен номер (Mobile Lookup), която предстои да стартира на живо по-късно тази година.
Вичев посочи, че като част от проекта за незабавни плащания през последната година дейността на Национална картова и платежна схема е разширена с Програма Blink за мобилни плащания.
„Незабавните плащания по мобилен номер ще се предлагат на крайните клиенти в мобилните апликации на доставчиците на платежни услуги под единен национален стандарт за всички потребители, с лесна и еднократна регистрация за всяко мобилно устройство“, обяснява главният изпълнителен директор на БОРИКА и допълва, че в момента няколко пилотни институции се подготвят да стартират услугата, което представлява над 60% от пазара.
Следващите етапи в Програма Blink за незабавни плащания в левове са свързани с предлагането на услуги за потребителите, т.нар. Self-service услуги – като заплащане на почасово паркиране в платените зони през телефон, разплащания с търговци, плащане на вендинг машини, изпращане на суми за дарителски каузи, предплащане на абонаментни карти за градския транспорт.
Технологични решения
Главният изпълнителен директор на БОРИКА посочва и едно от технологичните решения, което се ползва много от финансовите институции – отдалечената идентификация за онбординг и получаване на разнообразни финансови услуги изцяло онлайн.
Услугата идентификация през уеб браузър (на компютър или мобилно устройство) не ангажира клиента със свалянето на допълнителни приложения. "Необходима е само интернет връзка и камера на избраното устройство. Вече са факт няколко интеграции с компании от финансовия и застрахователен сектор“, посочва Вичев.
В БОРИКА отчитат засилен интерес от страна на банки и платежни институции и към аутсорсинг услугите. Най-популярни сред тях са изнесените картови услуги за управление на терминали – както ПОС терминали – физически, софтуерни и виртуални, така и АТМ терминали.
Предимствата на този тип услуги се оценяват все повече – намалени инвестиционни разходи за закупуване на хардуер, софтуер, лицензи, за извършване на интеграция, намалени оперативни разходи за сертификация на самите устройства, за обезпечаване на ресурса, необходим за поддръжката и последващото им обслужване.
Само преди месец компанията представи пред банковата общност още една нова услуга – BORICA Analytics. Вичев пояснява, че решението представлява уеб базирана платформа, която дава възможност за събиране, обобщаване и задълбочен анализ на данни за карти, терминали и трансакции в реално време.
Според него успехът на този проект зависи до голяма степен от ангажираността на банките, готовността им да споделят своите данни, както и да се възползват от множеството функционалности на платформата. В БОРИКА очакват, че тя може да се превърне в ценен инструмент при вземането на навременни и обосновани решения за пазарно позициониране за всяка финансова институция.