Заговорихме за наказателни дела, които се водят и които сме загубили. Знаете ли какви са разходите, които плащаме по тях?
Те са само процесуални, но по едно от делата предстои произнасяне - това е именно делото за фините прахови частици за пет региона в България. И тъй като има установително решение от 2017 година, това дело вече е свързано със санкции.
Неминуемо ще платим поне 11 млн. лева при произнасянето, защото това са минималните санкции, които биха ни били наложени за времето от 2017 г. досега и за неразрешаването на този проблем. След това ще започнат да текат ежедневни санкции, които на годишна база, ако не променим нещо, ще ни генерират санкционен режим от около 20 млн. лева на година. Това са минималните санкции. Но все пак очакваме решение на съда. То ще произнесе какви да са – те могат да са по-високи от тези, които сега споменавам. Очакваме решението да бъде в края на годината или най-късно в началото на следващата година.
Нека преминем и към една друга тема, която пък е свързана с вашия ресор, свързана е и с енергетиката донякъде. Заради кризата, породена и от войната в Украйна, се чуват все повече призиви за разрешаването на проучванията за шистов газ. Редица експерти, например Иван Хиновски, твърдят, че Северозападна България разполага с 480 млрд. кубически метра шистов газ. Данните са от доклад на американска компания от 2011 г. и касаят регион в Етрополската формация…
Чувал съм тези твърдения, но това не са обективни данни, които да са верифицирани от научни експерти. Това са прогнозни данни на една от компаниите, които искат да защитят възможността да прилагат определена технология за добив на шистов газ. В България има решение на Народното събрание от 2012 година, което забранява технологията фракинг на наша територия. Разбира се, проучването може да се осъществява и по друг начин и да се изчислява дали има такива количества в България. Моето лично мнение е, че такива няма.
Другият аспект е, че ние имаме нужда да намалим ползването на газ и да го заменяме с алтернативни възобновяеми енергийни източници, доколкото газът е фосилно гориво и е един от причинителите на климатичните промени.
От друга страна, заради окупационната война в Украйна, която Руската федерация води, трябва да намерим спешно бързо решение за диверсификация на източниците, което е в рамките на тази година. Дори да си представим, че тази забрана за фракинг технология не съществуваше, то и сега да започнат проучванията, в близките 4-5 години няма да има реален търговски добив от такива находища. Така че това не може да се представя като решение на актуален проблем, а е по-скоро опит все пак да бъде премахната една забрана на Народното събрание, която е част от идеята да се защити околната среда на България и най-вече водоносните хоризонти, които според мен са много по-важни. Защото газ можем да си купим от много и различни места, включително и на по-ниска цена, от тази, на която го предлагаше „Газпром“, докато вода не можем да си купуваме от другаде. Не можем да рискуваме нашите ключови сектори като земеделието, като напояването, водоснабдяването с чиста питейна вода.
Заговорихте за водата, която също е част от вашия ресор. Често сте казвали, че България вероятно ще има проблеми с този ресурс…
Така е! Нека дори погледнем само май. Този месец беше изключително сух - с 35-40% намалява речният отток спрямо предходния месец април, което е изключително драстично. За щастие бях достатъчно предпазлив в тези месеци и не позволих значителни количества от водите в язовирите да се използват за производството на електрическа енергия и по този начин да бъде застрашена основната нужда – именно питейните нужди и нуждите на екосистемите от естествен отток. Така че мога да кажа, че в момента в значимите язовири има достатъчно вода за летния период и есента. Те са около 81% за значимите язовири за питейни нужди и около 73% за всички язовири, така че обемът във водните тела е относително добър към момента.
Да ви върна обратно към енергетиката. Заради кризата в Украйна в редица държави, дори в Германия, прочута с нейния енергиен обрат, сякаш все повече политици се замислят за осъществяването на зелените планове. Разглеждат се възможности за по-дълъг живот на още незатворените ядрени и въглищни централни. Френският президент Еманюел Макрон също представи амбициозни ядрени планове, да не говорим за Великобритания. Как смятате Вие, възможно ли е да има наистина разколебаване за осъществяването на енергийния нисковъглероден преход?
Не само, че няма разколебаване, напротив - има задълбочаване и забързване. За целта ЕК отвори нов инструмент, който се казва RЕPowerEU и е с обем от до 300 млрд. евро. Той цели да се забърза преходът към нисковъглеродна икономика и към зеления преход в енергетиката, за да може да се подсигури енергийна сигурност и да бъдем енергийно независими относно фосилни горива, които идват основно от Русия. Наистина – има спекулации, но на практика, ако се погледне към реалните политически решения и финансови инструменти, ние виждаме едно драстично забързване на този преход и осъзнаване, че той трябва да се случи на много по-ранен етап.
Как България може да се възползва от този импулс?
Механизмът REPowerEU, оперативната програма по околната среда, оперативната програма „Регионално развитие“, Стратегическият план на Програмата за развитие на селските райони, както и модернизационният фонд, фондът за справедлив преход, както и националният план за възстановяване и устойчивост… Това са един голям набор от финансови инструменти, които целят ние да декарбонизираме нашата икономика. В момента има огромни възможности за нови енергийни мощности за възобновяема енергия, а в момента правим нужното регулаторната база да е ясна, лесна и бърза. Става дума за плаващи фотоволтаични паркове във водни повърхности, фотоволтаични паркове върху инфраструктура, която способства например всичките напоителни канали. Вместо там водата да се изпарява и да не стига до нивите, върху каналите може да има фотоволтаични централи.
Отделно създаваме възможност за офшорен вятърен парк – става дума за голям вятърен парк в акваторията на Черно море на известно разстояние навътре в морето. Обсъждаме това да бъде смесен проект с румънската страна. Освен това в момента водим доста интензивни разговори с научните среди и с бизнеса на международно ниво, които развиват така наречената „Геотермия 2.0“. Това е нов метод за добиване на електрическа и топлинна енергия от недрата на земята, без да има каквито и да е рискове за околната среда.
Споменавал сте, че от това може да се възползва и околността на София?
Да, точно така, за София това е огромна възможност. Може би на не толкова висока инвестиция можем да заменим 1/3 от вноса на газ, защото той отива за „Топлофикация София“. Тази енергия може да бъде произвеждана само през една или няколко геотермични централи. Така че в момента се намираме в доста бурно технологично развитие и ако успеем да се възползваме от всички тези финансови инструменти и ги насочим в посока на това България да се трансформира, включително в енергиен план, ще станем енергийно независими и ще увеличим значително енергийната си сигурност. Ще намалеят цените и ще можем да имаме много повече играчи на пазара, включително всяко едно домакинство, всеки един малък и микро бизнес, включително чрез създаване на партньорства и енергийни кооперативи. Да не забравяме, че сега отприщихме и процеса за присъединяване за собствени нужди на ВЕИ за бизнеса. Това трябва да се случи и за домакинствата.
преди 2 години Стратегията представена ни от министър Сандов, макар и разтеглена, на дълго и широко, по същество е доста постна! Тук фотоволтаиците и термалната енергия от заглавието са само екзотика и пожелание за необозримото бъдеще! Странно погледът на читателят е насочен, по един фантастичен начин, към екопроектите, като се залагат цели за повишаване броя на закупените екоавтомобили - нещо което ще се случи и без намеса на правителството. По-реалистично е, да се разгледат възможностите за ядрени електроцентрали и не на последно място на въглищните такива! И това въобще не бива да се тълкува като ирония. Истината е, че България никога не е надвишавала квотите за вредни емисии, а не се е възползвала от плюсовете на собствените си ресурси, в които има традиционен опит - една нищожна част от този на старите страни членки! Не виждам също и нужда да коментирам визираните темпове и процедури, защото те са заложени от десетки години, като утвърден канален ред, който спазваме без никакви иновации. То просто няма такъв експертен потенциал, който да работи в по-кратки срокове, а и това, до голяма степен унищожава евентуални замърсители на природата, още на етап недалновиден и не екологичен проект. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Зелков, 'Личното ми мнение е , че може да бъде заменен част от парка с тези коли' - абцолютно съм ЗА, стискаме си ръцете. :) Дали ще го видя?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Дали , как и колко ще се електрифицира транспорта на държавната , общинската , и пр. администрации не го решаваме аз или ти , а шефовете на автомобилните стопанства , според пробега и техническата поддръжка ... :))) ... Личното ми мнение е , че може да бъде заменен част от парка с тези коли . Във всички държави със собствено производство , държавата прави преференциални поръчки , съответно им клякат самите производители ... Справка , виж колко струваха аудита топ модел за немският парламент , и после виж колко струва ти да си купиш същият топ модел ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Не виждам нищо лошо цялата държавна администрация да мине на "ония "ловешки електрички :) Дали ще го видя?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години "Ония" в Ловеч, стартира стрителството края на този началото на другият месец. Мислим даже са започнали и пробни производства и напасване на компонентите дето ще се произвеждат у нас. Количката голям % ще е напълно произведена у нас. Няма да е нещо топ ъф дъ топ , но все пак ... Гледах ревюта , бавно зарежда батерията , но за тия кинти ще е така , електрическата дачия също доста бавно зарежда ... :))) ... Малко шумно работи климатика , но нядявам се това ще го компенсират . Аз лично ще поръчам една , да видим на какви схеми за изплащане ще я предложат . Напълно ми върши работа за софийският търговец като пробег и товарен обем , а и вече има доста зарядни из София , дано ги направят повече , защото ще се напълни с електрички бързо ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Пфууу ... най-накрая ... Голямо браво за геотермалното отопление. Приблизително под 1/3 от Софийското поле има гетермално поле с около 80 градуса на сравнително плитка дълбочина. Ако успеят с три четири централи да вадят топлото и да отопляват половин София... Браво! И за зарядната мрежа браво! Инфраструктурата само да подготвят за нея, без да изграждат станциите пак ще е голямо постижение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Един от най-вредните хора за държавата ни. Чист пример за еко-изнудвачите - спираха стотици ключови инвестицонни проекти, но не спряха застрояването по морето. Получаваха парите обаче от чуждестранни лобита от Сърбия, Гърция и Русия. Сега на запата с парите на хората и с повече власт няма да видим нито един голям нов обект. Добре е, че поне Караджов разбра, че му подливат вода и спря да ги цитира, че много се излагаше първите 3 месеца - бързичко обаче разбра, че няма да има АМ Струма, АМ Черно море. За тунел под Шипка края април трябваше да е подписан договор ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Да вземат от ония, къде ще ги правят в Ловеч. Тъкмо ще подпомогнат местната икономика :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ако бяхте прочели интервюто, щяхте да прочетете следното: А и самото Министерство на околната среда и водите отваря в най близко бъдеще обществена поръчка за закупуване на пет електрически превозни средства. Защото нямаме такива и е малко странно аз като вицепремиер по климатичните политики, натоварен с реформата за електрическа мобилност, да трябва да се превозвам с дизелов автомобил, макар и от висока категория и стандарт Евро 5. Така че ще закупим няколко превозни средства през наш вътрешен бюджет и с това ще се стремим да даваме и примери за останалите власти и министерства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Колко политици имат ел.коли/колела/тротинетки и каквото друго се движи на ток? Сандов имаше снимка, как слиза от ауди, което харчи вероятно 10/100 градско. Не би ли следвало те да дадат пример на останалите и да минат на ел.превозни средства? отговор Сигнализирай за неуместен коментар