Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) прекрати договора с изпълнителя на проекта за модернизация на жп линията от София до Елин Пелин ДЗЗД „Келет АБ“.
Договорът с българо-унгарския консорциум на стойност 120 млн. лева без ДДС е за проектиране, строителство и доставка на материали за 23-километровия железопътен участък, съобщават от Министерството на транспорта и съобщенията.
Финансирането е осигурено от Механизма за свързване на Европа.
Първоначалният срок за завършване на обекта беше до края на 2020 г., посочват от ведомството.
От датата на стартиране на договора изпълнителят е извършвал основно доставки на материали, а реалният физически напредък за строителните дейности е 43%, допълва се в съобщението.
НКЖИ ще обяви скоро нова процедура за строител на жп линията.
От ведомството посочват, че са проверили всички договори за рехабилитация на железопътни линии в страната. Резултатите от тях показват много ниски нива на физическо изпълнение за по-голямата част от договорите, подписани от 2019 г. до края на 2021 г.
НКЖИ ще засили контрола на строителните дейности и качеството на изпълнение на обектите и няма да одобрява постъпили искания за актуализация на стойностите на вече сключени договори за строителство.
Ако някой от изпълнителите на обекти декларира невъзможност да изпълнява договорните си отношения, ще се разглежда и варианта за прекратяването му, допълват от министерството.
ДЗЗД „Келет АБ“ обединява унгарското дружество „Келет УБ“ и хасковската „АБ“, като и двете фирми нямат опит в жп строителството. „АБ“ изтегли и заем от ББР заради поръчката за жп линията, за да осигури банковата гаранция и за други първоначални вложения.
Жп линията София – Елин Пелин е част от т.нар. жп магистрала „Тракия“ от София до Бургас. Модернизацията ѝ започна през първия програмен период с европейски средства и все още не е приключила – вече трети програмен период.
В търга за отсечката София – Елин Пелин участваха 6 компании, две от които бяха отстранени заради пропуски в документацията: гръцката „Актор“ и полското обединение „Тракция – Балкани“ ДЗЗД.
ДЗЗД „Келет АБ“ получи оценка от 99,23 точки с най-ниска ценова оферта от 120 млн. без ДДС. На второ място беше класиран консорциумът „Щрабаг жп София – Елин Пелин“ ДЗЗД („Щрабаг“, „Водстрой 98“, „Евротранспроект“), а на трето – „Порр Бау“. Консорциумът „Елин Пелин Рейлуей 2016 г.“ ДЗЗД с участие на турската „Яп Мекези“, испанската „КАФ Сигналинг“ и „Дайнинг Енерджи“-Гълъбово, беше класиран на четвърто място с двойно по-висока оферта в сравнение с цената, дадена от победителя.
Ниската цена ДЗЗД „Келет АБ“ обясни със собствени предприятия, кариери и техника.