IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Повечето от семейните фирми в България искат бизнес партньор за развитие

73% от представителите на фамилния бизнес оперират извън границите на страната, сочи проучване

12:52 | 20.04.22 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: БГНЕС</em></p>

Снимка: БГНЕС

Две трети от семейните фирми в България в бъдеще биха потърсили партньор, за да доразвият бизнеса си. Само 17% смятат, че има голяма вероятност семейството да направи основната компания публична при следващото поколение собственици. 83% отричат вероятността семейството да продаде основната работеща компания.

Това показват данните от проучване на EY Bulgaria сред собственици на фамилен бизнес, проведено наскоро у нас. В него са включени първо и второ поколение собственици на семейни бизнеси от различни индустрии. Във всеки от бизнесите са ангажирани между 3 и 5 души от всяка фамилия.

Дългосрочната перспектива за управление е ключовият фактор за успеха на фамилните компании в България според три четвърти от собствениците на фамилен бизнес у нас. Предприемчивостта и адаптивността на основателите, както и дългогодишният фокус върху високото качество на продуктите, са следващите по важност критерии, които определят успеха на семейните компании. Всички участници споделят твърдението, че е престижно да бъдеш част от фамилен бизнес. 

В България повечето семейни компании са създадени през 90-те години на ХХ век. Те вече се управляват активно от второ поколение собственици, чиято възраст е близка до тази на бизнесите. По данните на Националния статистически институт към края на 2020 година фирмите в България, които се самоопределят като фамилен бизнес представляват около 25% от всички активни предприятия в страната.

Наблюденията на експертите от EY показват, че създадените като семеен бизнес компании много често запазват управлението на компанията в рамките на семейството. Интересен факт обаче е, че в повечето от тях липсва ясна „семейна конституция“, която да показва как бизнесът ще се управлява напред във времето. 75% от бизнесите признават, че членовете от семейството и следващото поколение не са напълно подготвени за приемственост, но вече се водят първоначални разговори за това във фамилията. Останалите 25% са на мнение, че са подготвени до известна степен, като разчитат на съдействието и на външни съветници.

Безспорно най-важното умение и качество за включване на по-младото поколение в семейния бизнес е лидерството. То е посочено от всеки 9 от 10 участници в проучването. Запазването на семейните ценности е изтъкнато от 82%, а стратегията за развитие, управленските умения и предприемачески дух се нареждат непосредствено след това в класацията.

Разрастването на бизнеса в България и все по-активно присъствие на международни пазари вървят ръка за ръка в бизнес целите на семейните компании у нас. 73% от участниците в проучването посочват, че те вече оперират извън границите на страната.

Въпреки предизвикателната икономическа среда, семейните компании са оптимисти по отношение на развитието на бизнеса им и очакват в следващите 12 месеца ръст в приходите им и броя на служителите. В краткосрочен тригодишен план те планират инвестиции в проучване и развитие на нови продукти и услуги, производствен капацитет и човешки капитал.

За подобряване на ефективността на компаниите през последните години собствениците са въвели подобрения в процесите за управление, включително и дигитализация. Другата основна инвестиция е била насочена към политики за задържане на служителите и започване на работа с повече външни консултанти.

Като най-голямо предизвикателство за развитието на бизнеса и катализатор на значителни промени на първо място е недостигът на квалифициран персонал (91%) и нарастващите разходи за заплати и суровини – 73%.

COVID-19 пандемията се е отразила в различна степен на фамилните бизнеси спрямо сферата, в която оперират. Сходни са обаче предприетите от тях мерки за справяне със ситуацията, които споделят 2/3 от компаниите - адаптиране на финансовите планове и повишаване на фокуса върху културата на солидарност и съпричастност в организацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:41 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още