С идването на пролетта и отпадането на противоепидемичните мерки се наблюдава оживление на бирения пазар, отбелязват от Съюза на пивоварите в България (СПБ). Тази тенденция се очаква да се запази и по време на великденските и майските празници, които българите традиционно отбелязват в семеен кръг, а бирата е неизменна част от трапезата.
При реализацията на бира около Великден се очертават интересни тенденции, показват наскоро публикуваните резултати от проучването на компанията за маркетингови изследвания GFK за продажбите на напитки по време на великденските празници в България.
През 2019 г. продажбите на пиво се повишават с 16% в стойност и 15% в обем, но през 2020 г. има спад за периода на великденските празници спрямо 2019 г. от 13% в стойност и 14% в обем. През 2021 г. има връщане към ръста, като през великденския период продажбите на пиво се повишават с 21% в стойност и 16% в обем. Прогнозите за тази година са, че тенденцията за ръст в пазаруването на бира ще се запази.
Активният сезон за пивоварите е от април до септември. През тези месеци в страната се реализират 60% от годишния обем на продажбите на бира.
По информация на Съюза на пивоварите в България в пиковия период средно на всеки час в страната се произвеждат 65 хиляди литра бира, а на всяка минута се бутилират хиляда и сто литра. 95% от консумираната в страната пенлива напитка се произвежда от членовете на Съюза на пивоварите, а почти всяка изпита бира е дело на българските пивовари, сочат данните на браншовата организация.
В България работят 39 малки, големи, средни и микро пивоварни, които на годишна база произвеждат общо около 180 различни марки и асортимента бира.
Портфолиото е динамично и сезонно ориентирано, но безусловно лагер бирата тип Pils продължава да е с най-висок пазарен дял от 93-95%, отчитат пивоварите. Регулярно провежданите по поръчка на СПБ маркетингови проучвания от Ипсос, България показват, че всеки трети българин е убеден, че пивото е подходящо за него питие, а при активните консуматори това мнение споделят 55% от респондентите.
,,Непрекъснатата модернизация на пивоварния сектор е от ключово значение за неговото устойчиво развитие, особено в момент на криза на световните енергийни пазари. Големите компании вече изграждат фотоволтаични паркове, а от съоръженията за биоанаеробно третиране на отпадните води добиват биогаз. През 2021 г. един хектолитър бира у нас вече може да се произвежда с 21,3 МJ енергия, докато преди три години най-доброто постижение беше 3,5 MJ“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите.
От бранша подчертават и друга положителна тенденция – за поредна година спадат продажбите на бира в пластмасови опаковки, като през миналата година делът им е 52%. Продажбите в кенове са 23%, в стъклени бутилки – 21% и в кегове – 4%.
През миналата година пуснатите на пазара ПЕТ бирени бутилки са с 1206 тона по-малко в сравнение с количествата за 2020 г.
С това намаление на практика са спестени 1809 тона емисии от въглероден двуокис, които се равняват на въглеродния отпечатък от използването на 1500 тона въглища. Тези данни добре онагледяват колко е важно да бъдат оптимизирани всички възможности за намаляване и рециклиране на пластмасите, както и на всички други отпадъци от опаковки.
И през тази година Съюзът на пивоварите в България продължава да реализира информационната кампания "ИзБИРАме устойчиво бъдеще" с фокус именно върху разделното събиране на отпадъци от опаковки.
От браншовата организация напомнят, че Съюз на пивоварите в България е учредител и активен член на наскоро създадената от Българска стопанска камара и още седем браншови асоциации платформа за кръгова икономика „Пластик Пакт България“. Участниците в нея си поставят амбициозната цел до 2025 г. да постигнат 55% рециклиране на пуснатите на пазара отпадъци от пластмасови опаковки.