Днес народни представители от управляващата коалиция внесоха в Народното събрание проект на решение, с което се дава възможност на Агенция „Пътна инфраструктура“ да разплати частично към пътните фирми дължимите суми по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Това ще позволи в кратък срок на пътните фирми, включително и на „Автомагистрали – Черно море“ АД, да бъдат разплатени 50% от дължимите средства.
Това обясни вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов след среща с представители на „Автомагистрали – Черно море“ АД. Министърът се срещна с представителите на фирмата, за да ги запознае с всички стъпки, които заедно с екипа си е предприел досега за разрешаване на този проблем, съобщава пресцентърът на регионалното министерство.
Забавянето на решението по казуса с неразплатените суми по старите договори за текущ ремонт и поддръжка беше по юридически причини. Решението е принципно и важи за всички пътно-строителни фирми, на които се дължат средства по този казус, каза още Караджов.
Останалите 50% от дължимото ще могат да бъдат платени след като комисията, която прави ревизия на всички договори за текущ ремонт и поддръжка, излезе с междинен доклад и ако „Автомагистрали - Черно море“ е в този доклад, ще се разплати и остатъкът, за който комисията ни посъветва, обясни регионалният министър.
Трябва да се изчистят различни казуси. Много от коректните фирми стават жертва на обстоятелства. Решението на Народното събрание ще даде мандат на Министерския съвет да взема решения при различни хипотези, а за други това да се прави от Агенция „Пътна инфраструктура“. Важно е да се отпуши този казус, защото цялата пътна инфраструктура зависи от него, както и темата с пътната безопасност, каза председателят на парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Настимир Ананиев.
На базата на получената информация днес ще запознаем нашите синдикални членове и те ще вземат решение как ще продължат нашите действия – дали ще има нови протести, под каква форма ще продължим усилията си до получаване на пълната сума. Нашата основна цел е запазване на работните места, заяви Петя Стоянова, представител на КНСБ в „Автомагистрали – Черно море“ АД. Дружеството е с персонал между 750 и 1000 души, като 80% от тях са синдикални членове. Нашата борба е да запазим тези трайни работни места и условията, при които работят хората, допълни тя.
Благодарим на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на групата от политици, които внесоха предложението за разглеждане в Народното събрание. Надяваме се този казус да бъде „развързан“ в най-кратки срокове, каза изпълнителният директор на „Автомагистрали - Черно море“ АД инж. Ярослав Димов.
Решението на НС ще даде възможност на АПИ да завърши започнатите дейности по пътища и обекти в страната, които не могат да останат в настоящия си вид за летния сезон. То ще позволи АПИ да възлага по тези договори за текущ ремонт и поддръжка до избор на нов изпълнител след провеждане на процедури по Закона за обществени поръчки, които агенцията предстои да обяви, информира още Караджов.
Ако парламентът одобри разплащане на дължими суми по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, АПИ да разплати половината от дължимата сума за изпълнени дейности за текущ ремонт и поддържане, включително и на отделни пътни участъци, на мостови съоръжения и тунели. Ще бъдат платени и 100% от сумите за изпълнени дейности по контрактите за доставка и монтаж на ограничителни системи и пътни знаци, както и за полагане на хоризонтална маркировка.
Караджов се надява парламентът да вземе решение още следващата седмица.
В края на миналата година, при управлението на служебното правителство, са сключени споразумения за предсрочно прекратяване на договорите между АПИ и пътноподдържащите фирми. Според тях четири от договорите изтичат в края на април 2022 г., останалите – в края на юни 2022 г. Това на практика означава републиканската пътна мрежа да остане без поддръжка от средата на тази година, защото процедурите по Закона за обществените поръчки за избор на нови изпълнители няма да са приключили, става ясно от отделно съобщение на МРРБ.
Заради това в проекта на решение на НС се предлага да се разреши на АПИ да продължи действието на изтичащите договори за текущ ремонт и поддръжка до избор на нови изпълнители след проведени търгове по Закона за обществените поръчки, но не по-късно от 30 септември 2022 г. С решението на парламента ще се избегне сериозният риск Агенция „Пътна инфраструктура“ да се окаже в невъзможност да поддържа републиканските пътища, с което ще се застрашат животът и здравето на всички пътуващи в страната.
Решението на НС ще позволи на АПИ да довърши и започнатите, но неприключили ремонти на републиканската пътна мрежа. Според споразуменията за предсрочно прекратяване на договорите те трябва да се изпълнят до 30 юни 2022 г., което за много обекти е нереалистичен срок.
преди 2 години АМА те били дължими? Нали досега твърдяхте, че били авансово предплатени? И по какъв закон ще платите само 50%?.. А другите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар