Пакет Мобилност I води до непосилни разходи за малките и средни предприятия, които съставляват гръбнака на тежкотоварния автомобилен бранш, и прави невъзможно адаптирането му към целите за устойчивост, заяви заместник-министърът на транспорта и съобщенията Владимир Върбанов по време на Неформален съвет на министрите на транспорта на Европейския съюз (ЕС). Форумът се провежда от 21 до 22 февруари под егидата на Френското председателство.
По повод влизането в сила на разпоредбите от Пакет Мобилност I Върбанов посочи негативното въздействие на мярката за връщането на превозното средство върху превозвачите и климатичните амбиции на ЕС, става ясно от прессъобщение на ресорното министерство.
Министрите на транспорта обсъдиха перспективите пред декарбонизацията на сектора. По време на дискусията за ревизия на Трансевропейската транспортна мрежа Върбанов приветства мащабната модернизация на железопътната инфраструктура, както и изграждането на интермодални терминали като възможност за намаляване на емисиите от автомобилния транспорт. По думите му същевременно тези цели трябва да са съобразени с икономическите реалности.
България изрази разочарованието си от изключването на жп направлението от София до границата със Северна Македония, както и продължението на коридор VIII през Северна Македония и Албания. През януари министърът на транспорта Николай Събев обяви, че трите страни ще настояват пред Европейската комисия (ЕК) линията София-Скопие да бъде включена в транспортен коридор „Западни Балкани“, финансиран по Механизма за свързване на Европа*.
България ще стимулира електромобилността чрез инициативи за купуването на електромобили и чрез изграждане на зарядна инфраструктура, декларира българската делегация по време на заседанието.
Investor.bg припомня, че в началото на декември България отправи молба до Съда на ЕС да спре изпълнението на разпоредбата за задължителното връщане на превозното средство, предвидено от Пакета за Мобилност I, до произнасянето му по дела, заведени от нашата страна срещу Европейския парламент и Съвета на ЕС.
Според европейския регламент разпоредбата за задължителното връщане на превозното средство трябва да се прилага от 21 февруари 2022 г.
Първият аргумент на българската страна е, че евентуалното въвеждане в действие на мярката от февруари 2022 г. ще причини значителни и непоправими последици за околната среда, като тяхното настъпване е с голяма степен на вероятност. Новоприетата разпоредба ще създаде условия за извършване на допълнителни транспортни курсове, което ще окаже значително отрицателно въздействие, особено върху природата.
България е отбелязвала многократно, че „задължителното връщане на превозното средство в държавата по установяване“ ще доведе до неефикасно използване на транспортните съоръжения в Европа, което видно е против всички усилия да се осигури устойчиво развитие на сектора.
Според втория аргумент на българската страна приемането на временната мярка би гарантирало интересите на транспортните дружества. Транспортните фирми няма да бъдат принудени да понесат огромни финансови разходи и по-специално тези, които са установени в периферни държави членки като България.
*Механизмът за свързване на Европа (МСЕ) в сектор Транспорт е инструмент за финансиране и прилагане на европейската политика в областта на инфраструктурата. Тя има за цел да подпомогне инвестициите в изграждането на нова транспортна инфраструктура в Европа, както и рехабилитацията и модернизацията на съществуващата.