Министърът на околната среда и водите Борислав Сандов ще преговаря за допълнителна помощ от Европейската комисия (ЕК) за справяне с проблема с мръсния въздух. През следващата седмица му предстои среща с ръководителя на дирекцията в ЕК, която отговаря за този вид мерки. В ефира на БНТ Борислав Сандов заяви, че България ще иска 600 млн. лева за подмяната на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологично, като целта е броят на домакинствата, които се отопляват на въглища, да намалее драстично. Екоминистърът ще настоява и за 60 млн. лева за електромобили.
Екоминистърът припомни, че в Европейския съд срещу България има заведени дела от ЕК за мръсния въздух. Минималната санкция, която може да бъде наложена на страната ни във връзка с тези дела, е в размер на 10 млн. лева от периода 2017 г. досега, след което ще плащаме и по 20 млн. лева на година, ако не решим проблема. За следващия програмен период в България през ОП "Околна среда" са заложени 800 млн. лева за мерки в тази насока.
Нискоемисионни зони за автомобили
Сандов посочи, че основната отговорност за качеството на въздуха е на общините. Той изтъкна, че мерките за справяне с проблема са ясни от много отдавна – редовно миене на улиците, поставяне на колчета срещу паркиране в зелените площи, въвеждане на нискоемисионни зони, в които да не влизат замърсяващи автомобили, както и нискоемисионни зони за отопление, в които да е забранено отоплението с въглища.
За да се справят с проблема големите четири града, при които проблемът е най-голям, една от възможностите, които екоминистърът препоръча, е въвеждането на нискоемисионни зони за автомобили. Това по думите му е изпитан начин за намаляване на фини прахови частици, доказан като мярка още от 70-те години на миналия век в Лондон.
Сандов съобщи, че в преговорите с ЕК ще се обсъжда и помощта за отопление на социално слабите, която отпуска социалното министерство. Идеята е тя да не обхваща въглищата, поне около градовете с най-големи проблеми с качеството на въздуха.
"И в малките населени места има проблем с мръсния въздух, въпреки че малко хора се отопляват с въглища", отбеляза екоминистърът и допълни, че в селата замърсяването не се мери, въпреки че в тях хората предпочитат да се отопляват на дърва или на ток.
От Министерството на околната среда и водите имат амбицията от началото на следващата година в България да заработи изцяло нова система за обработване на отпадъци, чиято крайна цел да бъде депониране на едва 10% от боклука. В момента се проучва чуждия опит в тази посока.
Казусът АМ "Струма"
„Изграждането на АМ "Струма" през Кресненското дефиле ще бъде прехвърлено за следващия програмен период, за да се направи със средства от ЕС, а не от националния бюджет. В момента три работни групи обсъждат кой вариант за трасе е най-подходящ – тунел или обход. След като бъде взето решение, ще се направи нова оценка за въздействието на околната среда, след което ще се кандидатства за европейско финансиране“, обясни министърът на околната среда и водите.
Проектът тръгва отначало и тепърва предстои издаване на ОВОС. Сандов напомни, че предишните управляващи не са се съобразили с оценките на ЕК. По думите му, от екологична гледна точка, най-добре е да се изгради тунел за АМ "Струма" през Кресненското дефиле.
Строежите по морето
„Инвеститорът, който построи т.нар. "подпорна стена" на плажа Алепу, е длъжен да рекултивира околността, за да се възстанови доколкото се може природата там, заяви още Сандов. Той добави, че от екоминистерството вече са влезли в комуникация с него и вече му е вменено законовото изискване.
Министърът на околната среда и водите се обяви за стриктни режими за строежите по Черноморието и категорична забрана за строителни дейности на 100 метра от морето.
Сандов потвърди, че остава в сила и пълната забрана за всякаква човешка дейност по поречието на река Ропотамо. Това включва и вече прекратените тренировки на националния отбор по гребане там. Според министъра реката с най-висок защитен статут в България не е най-подходящото място за провеждане на спортните тренировки въпреки практиката гребците ни да тренират там от десетилетия. Ще бъдат спрени и туристическите разходки с лодки по Ропотамо.