IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Експерти: Българската железница трябва да се интегрира с градския транспорт

В борда на БДЖ трябва да има представители на превозвачи и логистични фирми, коментираха проф. Симеон Ананиев и инж. Варужан Апелян

11:57 | 07.02.22 г.
Автор - снимка
Редактор
Експерти: Българската железница трябва да се интегрира с градския транспорт

Той препоръча новият борд на Националната компания "Български държавни железници" да стане по-гъвкав по модела на Германия, Франция и Австрия и да има представители на превозвачите и логистичните фирми.

Той изтъкна, че едва около 3% от пътуванията в България се извършват с влакове, а железницата трябва да се развива около големите градски центрове, като се интегрира с метрото и автобусния превоз.

"Няма пътническа железница в света, която да е печеливша. От нея има много вторични ползи. Благодарение на железницата се е развила цялата инфраструктура. Може да излезе, че за един пътник по някои линии плащаме хиляда лева или повече", пресметна експертът.

Проф. Ананиев напомни, че в София влизат седем железопътни лъча и има 30 спирки, но повечето не са интегрирани в градския транспорт. Той е на мнение, че с това е трябвало да се съобразят при разширение на линиите.

"Инфраструктурата я има, тя трябва да се интегрира. Билетите трябва да бъдат за всички видове транспорт. В България железницата не е част от градската инфраструктура и мобилността на хората. На Централна гара е нещо ужасно. Имаме многобройни прелези. Нямаме система за обучение на кадри. Откъде ще намерите кадри и откъде те ще управляват тези влакове?", не спести критиката си Симеон Ананиев.

Той посочи, че не може да имаме влакове, които се движат с 200-250 км/ч, тъй като това засяга нова и скъпа инфраструктура, като се пошегува, че „нямаме толкова хора, които да се возят и ще трябва да внасяме китайци, но трябва да изчакаме ЕС да ни разреши“.

Транспортният експерт инж. Варужан Апелян отбеляза от своя страна, че поставените цели пред БДЖ са доста сериозни и амбициозни. „Едната цел е до 2023 г. да имаме държавни железници в цветущо финансово здраве. Другата е в началото на 2024 г. да имаме участие в капиталовите пазари през акции“, припомни той.

За последните 20 години 421 млн. лв. са натрупаните загуби в БДЖ. По думите на инж. Апелян въпреки тези загуби железниците са необходими, за да постигнем целите на Зелената сделка и да намалим ефекта на климатичните промени.

"Когато предложим на пътниците достатъчно добра услуга, която да ги свали от техните автомобили, влаковете ще се напълнят - ако се постигнат високи нива на ефективност, свързани с модерни технологии... когато върнем хигиената и влаковете се поддържат в нормално техническо състояние", изброи изискванията за увеличение на пътниците в БДЖ експертът.

Изостава ли България с интеграцията на жп транспорта в сравнение с другите източноевропейски страни? Защо вратите на влаковете не са автоматични и трябва да се затварят ръчно при снеговалеж?

Гледайте цялата дискусия във видео материала на Bulgaria ON AIR.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:50 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още